Changeset - 8a5f7edcb11e
[Not reviewed]
default
0 1 0
Laman - 4 years ago 2021-03-14 16:02:28

dobré tvary
1 file changed with 81 insertions and 0 deletions:
0 comments (0 inline, 0 general)
pravidla.tex
Show inline comments
 
@@ -118,59 +118,140 @@ Dvoubodové oko status černé skupiny nijak nemění. Pokud černý zahraje \emph{a} nebo \emph{b}, bílému stačí odpovědět na druhý z nich a černého vezme. Pokud bílý zahraje postupně \emph{a} i \emph{b}, také černého sebere. Pokud se odehraje bílý \emph{a}, černý \emph{b}, černý vezme \whitestone[1], ale jeho situace se stejně nezlepší -- bílý může opět zahrát na \whitestone[1] a zajme všech pět kamenů.
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
Skupina s tříbodovým okem žije nebo umírá podle toho, kdo první zahraje \emph{a}.
 

	
 
\begin{figure}[!htb]
 
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{a2,b2,c2,d2,d1}
 
		\white{a3,b3,c3,d3,e3,e2,e1}
 
		\gobansymbols{b1}{a}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Tříbodové oko}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
 
		\black[1]{b1}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Černý žije}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
 
	\white[1]{b1}
 
	\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Černý umírá}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
Čím větší a protáhlejší oko, tím snazší život. První černá skupina žije bezpodmínečně -- jakmile bílý zahraje \emph{a} nebo \emph{b}, černý odpoví na druhý z nich. U druhé rozhoduje o životě a smrti bod \emph{a}. Třetí je bezpodmínečně mrtvá.
 

	
 
\begin{figure}[!htb]
 
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{a2,b2,c2,d2,e2,e1}
 
		\white{a3,b3,c3,d3,e3,f3,f2,f1}
 
		\gobansymbols{b1,c1}{a}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Černý žije}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{a2,b3,c3,c2,d2,d1}
 
		\white{a4,b4,c4,d3,e2,e1,e4}
 
		\gobansymbols{b1}{a}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Parníková čtyřka,\\rozhoduje \emph{a}}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{a3,b3,c3,c2,c1}
 
		\white{a4,b4,c4,d4,d3,d2,d1}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Černý je mrtvý}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
\subsection{Strategie}
 
Živé skupiny body tvoří, mrtvé body tratí. Velká část partie se tedy zabývá tím, jak udržet své kameny bezpečné (a velké) a soupeřovy o jejich bezpečí připravit. Nejjednodušší poučka v tomto směru radí spojovat své kameny a rozdělovat soupeřovy. Více o tom ve Tvarech.
 

	
 
V rozích se oči i území tvoří nejsnáz, protože kraj gobanu představuje přirozenou, už hotovou, hranici. Druhé v pořadí jsou strany. Nejobtížněji se území buduje ve středu. Toto se nejvýrazněji projevuje na velké desce.
 

	
 
\subsection{Dobré tvary}
 
Zahrané kameny neleží jen tak samy o sobě. Tvoří určité tvary s kameny položenými dříve a je užitečné o nich tak přemýšlet. Například často není nutné spojovat kameny doslovně podle definice v pravidlech. Poslouží i skok o několik průsečíků, pokud víme, že soupeř náš tvar stejně nedokáže účinně rozdělit.
 

	
 
Nebudeme zabíhat do detailů, kdy který tvar použít. Pro nováčka stačí vědět, že tyto tvary existují, že své tahy by měl přednostně vybírat z tohoto přehledu, a měl by sám sledovat, kdy se mu který osvědčí.
 

	
 
\paragraph{Natažení} jindy \emph{sloupek} nebo \emph{sestoupení}. Japonsky \emph{nobi}. Tvoří pevné spojení, kameny sdílejí svobody, ale je to nejpomalejší druh šíření.
 

	
 
\cleargoban
 
\black{f4}
 
\black[\igotriangle]{f5}
 
\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Natažení}\end{center}
 

	
 
\paragraph{Kosumi} šikmý tah se pořád nedá rozdělit. Když bílý zahraje \emph{a}, černému stačí odpovědět \emph{b} a naopak. Takovým párům ekvivalentních tahů se říká \emph{miai}.
 

	
 
\cleargoban
 
\black{f4}
 
\black[1]{g5}
 
\gobansymbols{f5,g4}{a}
 
\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Kosumi}\end{center}
 

	
 
\paragraph{Jednobodový skok} je rychlejší než předchozí. Dá se rozdělit, ale bez podpory dalších kamenů v okolí budou bílé kameny slabší a v nevýhodě.
 

	
 
\begin{figure}[!htb]
 
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{f4}
 
		\black[1]{h4}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Jednobodový skok}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{f4,h4}
 
		\white[1]{g5,g4}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Černý se snadno spojí}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{f5,h5}
 
		\white[1]{g5,g6,g4,f6,h6}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Možný střih}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
\paragraph{Keima} neboli koňský skok. Podobná jednobodovému skoku.
 

	
 
\begin{figure}[!htb]
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{f4}
 
		\black[1]{h5}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Keima}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{f4,h5}
 
		\white[1]{g5,g4,h4}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Možný střih}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
\paragraph{Dvoubodový skok} je rychlejší a méně bezpečný než jednobodový skok.
 

	
 
\cleargoban
 
\black{g4}
 
\black[1]{k4}
 
\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Dvoubodový skok}\end{center}
 

	
 
\paragraph{Ogeima} správně japonsky \emph{ógeima} neboli velký koňský skok. Podobná dvoubodovému skoku.
 

	
 
\cleargoban
 
\black{k4}
 
\black[1]{n5}
 
\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Ogeima}\end{center}
 

	
 
\subsection{Slovníček}
 
\begin{description}[align=left]
 
\item[atari] odebrání předposlední svobody skupiny. Dalším tahem ji hráč může zajmout.
 
\item[dame]
 
\item[gote] opak sente.
 
\item[hvězda] tečka vyznačená na desce pro snazší orientaci.
 
\item[ko]
 
\item[komi]
 
\item[miai] mít k dispozici dva ekvivalentní tahy. Když soupeř zahraje jeden, hráč odpoví druhým.
 
\item[sente] hrát první, mít iniciativu. Opak \emph{gote}. V šachové terminologii \emph{tempo}.
 
\end{description}
 

	
 
\end{document}
0 comments (0 inline, 0 general)