diff --git a/pravidla.tex b/pravidla.tex
--- a/pravidla.tex
+++ b/pravidla.tex
@@ -163,10 +163,91 @@ Skupina s tříbodovým okem žije nebo umírá podle toho, kdo první zahraje \emph{a}.
 	\end{minipage}
 \end{figure}
 
+\subsection{Strategie}
+Živé skupiny body tvoří, mrtvé body tratí. Velká část partie se tedy zabývá tím, jak udržet své kameny bezpečné (a velké) a soupeřovy o jejich bezpečí připravit. Nejjednodušší poučka v tomto směru radí spojovat své kameny a rozdělovat soupeřovy. Více o tom ve Tvarech.
+
+V rozích se oči i území tvoří nejsnáz, protože kraj gobanu představuje přirozenou, už hotovou, hranici. Druhé v pořadí jsou strany. Nejobtížněji se území buduje ve středu. Toto se nejvýrazněji projevuje na velké desce.
+
+\subsection{Dobré tvary}
+Zahrané kameny neleží jen tak samy o sobě. Tvoří určité tvary s kameny položenými dříve a je užitečné o nich tak přemýšlet. Například často není nutné spojovat kameny doslovně podle definice v pravidlech. Poslouží i skok o několik průsečíků, pokud víme, že soupeř náš tvar stejně nedokáže účinně rozdělit.
+
+Nebudeme zabíhat do detailů, kdy který tvar použít. Pro nováčka stačí vědět, že tyto tvary existují, že své tahy by měl přednostně vybírat z tohoto přehledu, a měl by sám sledovat, kdy se mu který osvědčí.
+
+\paragraph{Natažení} jindy \emph{sloupek} nebo \emph{sestoupení}. Japonsky \emph{nobi}. Tvoří pevné spojení, kameny sdílejí svobody, ale je to nejpomalejší druh šíření.
+
+\cleargoban
+\black{f4}
+\black[\igotriangle]{f5}
+\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Natažení}\end{center}
+
+\paragraph{Kosumi} šikmý tah se pořád nedá rozdělit. Když bílý zahraje \emph{a}, černému stačí odpovědět \emph{b} a naopak. Takovým párům ekvivalentních tahů se říká \emph{miai}.
+
+\cleargoban
+\black{f4}
+\black[1]{g5}
+\gobansymbols{f5,g4}{a}
+\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Kosumi}\end{center}
+
+\paragraph{Jednobodový skok} je rychlejší než předchozí. Dá se rozdělit, ale bez podpory dalších kamenů v okolí budou bílé kameny slabší a v nevýhodě.
+
+\begin{figure}[!htb]
+	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
+		\cleargoban
+		\black{f4}
+		\black[1]{h4}
+		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Jednobodový skok}\end{center}
+	\end{minipage}
+	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
+		\cleargoban
+		\black{f4,h4}
+		\white[1]{g5,g4}
+		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Černý se snadno spojí}\end{center}
+	\end{minipage}
+	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
+		\cleargoban
+		\black{f5,h5}
+		\white[1]{g5,g6,g4,f6,h6}
+		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Možný střih}\end{center}
+	\end{minipage}
+\end{figure}
+
+\paragraph{Keima} neboli koňský skok. Podobná jednobodovému skoku.
+
+\begin{figure}[!htb]
+	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
+		\cleargoban
+		\black{f4}
+		\black[1]{h5}
+		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Keima}\end{center}
+	\end{minipage}
+	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
+		\cleargoban
+		\black{f4,h5}
+		\white[1]{g5,g4,h4}
+		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Možný střih}\end{center}
+	\end{minipage}
+\end{figure}
+
+\paragraph{Dvoubodový skok} je rychlejší a méně bezpečný než jednobodový skok.
+
+\cleargoban
+\black{g4}
+\black[1]{k4}
+\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Dvoubodový skok}\end{center}
+
+\paragraph{Ogeima} správně japonsky \emph{ógeima} neboli velký koňský skok. Podobná dvoubodovému skoku.
+
+\cleargoban
+\black{k4}
+\black[1]{n5}
+\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Ogeima}\end{center}
+
 \subsection{Slovníček}
 \begin{description}[align=left]
+\item[atari] odebrání předposlední svobody skupiny. Dalším tahem ji hráč může zajmout.
 \item[dame]
 \item[gote] opak sente.
+\item[hvězda] tečka vyznačená na desce pro snazší orientaci.
 \item[ko]
 \item[komi]
 \item[miai] mít k dispozici dva ekvivalentní tahy. Když soupeř zahraje jeden, hráč odpoví druhým.