diff --git a/pravidla.tex b/pravidla.tex --- a/pravidla.tex +++ b/pravidla.tex @@ -163,10 +163,91 @@ Skupina s tříbodovým okem žije nebo umírá podle toho, kdo první zahraje \emph{a}. \end{minipage} \end{figure} +\subsection{Strategie} +Živé skupiny body tvoří, mrtvé body tratí. Velká část partie se tedy zabývá tím, jak udržet své kameny bezpečné (a velké) a soupeřovy o jejich bezpečí připravit. Nejjednodušší poučka v tomto směru radí spojovat své kameny a rozdělovat soupeřovy. Více o tom ve Tvarech. + +V rozích se oči i území tvoří nejsnáz, protože kraj gobanu představuje přirozenou, už hotovou, hranici. Druhé v pořadí jsou strany. Nejobtížněji se území buduje ve středu. Toto se nejvýrazněji projevuje na velké desce. + +\subsection{Dobré tvary} +Zahrané kameny neleží jen tak samy o sobě. Tvoří určité tvary s kameny položenými dříve a je užitečné o nich tak přemýšlet. Například často není nutné spojovat kameny doslovně podle definice v pravidlech. Poslouží i skok o několik průsečíků, pokud víme, že soupeř náš tvar stejně nedokáže účinně rozdělit. + +Nebudeme zabíhat do detailů, kdy který tvar použít. Pro nováčka stačí vědět, že tyto tvary existují, že své tahy by měl přednostně vybírat z tohoto přehledu, a měl by sám sledovat, kdy se mu který osvědčí. + +\paragraph{Natažení} jindy \emph{sloupek} nebo \emph{sestoupení}. Japonsky \emph{nobi}. Tvoří pevné spojení, kameny sdílejí svobody, ale je to nejpomalejší druh šíření. + +\cleargoban +\black{f4} +\black[\igotriangle]{f5} +\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Natažení}\end{center} + +\paragraph{Kosumi} šikmý tah se pořád nedá rozdělit. Když bílý zahraje \emph{a}, černému stačí odpovědět \emph{b} a naopak. Takovým párům ekvivalentních tahů se říká \emph{miai}. + +\cleargoban +\black{f4} +\black[1]{g5} +\gobansymbols{f5,g4}{a} +\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Kosumi}\end{center} + +\paragraph{Jednobodový skok} je rychlejší než předchozí. Dá se rozdělit, ale bez podpory dalších kamenů v okolí budou bílé kameny slabší a v nevýhodě. + +\begin{figure}[!htb] + \begin{minipage}{0.32\textwidth} + \cleargoban + \black{f4} + \black[1]{h4} + \begin{center}\shortstack{\showgoban\\Jednobodový skok}\end{center} + \end{minipage} + \begin{minipage}{0.32\textwidth} + \cleargoban + \black{f4,h4} + \white[1]{g5,g4} + \begin{center}\shortstack{\showgoban\\Černý se snadno spojí}\end{center} + \end{minipage} + \begin{minipage}{0.32\textwidth} + \cleargoban + \black{f5,h5} + \white[1]{g5,g6,g4,f6,h6} + \begin{center}\shortstack{\showgoban\\Možný střih}\end{center} + \end{minipage} +\end{figure} + +\paragraph{Keima} neboli koňský skok. Podobná jednobodovému skoku. + +\begin{figure}[!htb] + \begin{minipage}{0.49\textwidth} + \cleargoban + \black{f4} + \black[1]{h5} + \begin{center}\shortstack{\showgoban\\Keima}\end{center} + \end{minipage} + \begin{minipage}{0.49\textwidth} + \cleargoban + \black{f4,h5} + \white[1]{g5,g4,h4} + \begin{center}\shortstack{\showgoban\\Možný střih}\end{center} + \end{minipage} +\end{figure} + +\paragraph{Dvoubodový skok} je rychlejší a méně bezpečný než jednobodový skok. + +\cleargoban +\black{g4} +\black[1]{k4} +\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Dvoubodový skok}\end{center} + +\paragraph{Ogeima} správně japonsky \emph{ógeima} neboli velký koňský skok. Podobná dvoubodovému skoku. + +\cleargoban +\black{k4} +\black[1]{n5} +\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Ogeima}\end{center} + \subsection{Slovníček} \begin{description}[align=left] +\item[atari] odebrání předposlední svobody skupiny. Dalším tahem ji hráč může zajmout. \item[dame] \item[gote] opak sente. +\item[hvězda] tečka vyznačená na desce pro snazší orientaci. \item[ko] \item[komi] \item[miai] mít k dispozici dva ekvivalentní tahy. Když soupeř zahraje jeden, hráč odpoví druhým.