Files @ 790983af0f02
Branch filter:

Location: Go-almanach/pravidla.tex

Laman
hendikepy
  1
  2
  3
  4
  5
  6
  7
  8
  9
 10
 11
 12
 13
 14
 15
 16
 17
 18
 19
 20
 21
 22
 23
 24
 25
 26
 27
 28
 29
 30
 31
 32
 33
 34
 35
 36
 37
 38
 39
 40
 41
 42
 43
 44
 45
 46
 47
 48
 49
 50
 51
 52
 53
 54
 55
 56
 57
 58
 59
 60
 61
 62
 63
 64
 65
 66
 67
 68
 69
 70
 71
 72
 73
 74
 75
 76
 77
 78
 79
 80
 81
 82
 83
 84
 85
 86
 87
 88
 89
 90
 91
 92
 93
 94
 95
 96
 97
 98
 99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
\documentclass[a5paper]{book}
\usepackage[a5paper]{geometry}
%\usepackage[utf8]{inputenc}

\usepackage{polyglossia}
\setdefaultlanguage[]{czech}

\usepackage{enumitem}

\usepackage{igo}

\begin{document}
	\author{Tadeáš „Laman“ Berkman 2. dan}
	\date{2021}
	
	\chapter{Pravidla a první lekce}
	
	\paragraph{Pravidla}
	\begin{enumerate}
		\item Základní mechanismy
		\item Skupiny, svobody
		\item Oči; život a smrt
		\item Ko
		\item Seki
		\item Konec hry a počítání skóre
	\end{enumerate}

	\paragraph{První lekce}
	\begin{enumerate}
		\item Mrtvé oči
		\item Strategie
		\item Dobré tvary
		\item Špatné tvary
		\item Základní tesudži
		\item Úlohy k procvičení
		\item Slovníček
		\item Odkazy
	\end{enumerate}

	\paragraph{Druhá lekce}
	\begin{enumerate}
		\item Varianty (hendikepy, rengo, jednobarevné a slepé go)
		\item Nigiri
		\item Etiketa (fráze, zdvořilý trojúhelník, vzdávání)
		\item Pravidla turnajové partie (hodiny a časové systémy, slušné chování, řešení sporů)
		\item Třídy a rating
	\end{enumerate}

Pravidla go jsou velice jednoduchá a dají se pochopit za krátkou chvíli. Přesto dávají povstat nesmírně hluboké a bohaté hře. V~následující kapitole si přiblížíme, jak s go začít.

Existuje více kodifikovaných verzí pravidel, lišících se v drobných nuancích. Uvádíme neformálně popsaná \emph{česká pravidla}, upravenou variantu \emph{japonských pravidel}.

\section{Pravidla}
\subsection{Základní mechanismy}
Hraje se na čtvercové desce 19×19 průsečíků. Alternativně též na 9×9 nebo 13×13. Partie na menších deskách jsou kratší a méně strategické.

Hrají dva hráči, jeden s černými, druhý s bílými kameny. Střídají se na tahu, po jednom pokládají své kameny na volné průsečíky. Položené kameny se po desce dále nijak neposunují. Začíná černý.

\subsection{Skupiny, svobody}
Několik kamenů stejné barvy tvoří \emph{řetěz}, pokud spolu těsně sousedí. Z každého lze tedy přejít na
libovolný jiný kroky svisle a~vodorovně
po kamenech vlastní barvy. Častějším pojmem je \emph{skupina}, která se ale používá pro kameny logicky související, ne nutně pevně spojené.

Prázdný průsečík sousedící s řetězem se nazývá \emph{svoboda}. Kameny s poslední svobodou jsou v \emph{atari}. Pokud hráč svým tahem odejme soupeřovým kamenům poslední svobodu, odstraní tento řetěz z desky a nechá si kameny jako \emph{zajatce}. Na konci partie se mu přičtou ke skóre.

\cleargoban
\black{e1,e2,e3,f3}
\white{f1,f2,g2,g3}
\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Černá skupina s 5\\a bílá skupina se 4 svobodami}\end{center}

\subsection{Oči; život a smrt}
Při volbě tahu nás omezují dva zákazy. Prvním z nich je \emph{sebevražda}. Hráč nesmí po tahu nechat vlastní skupinu bez svobod. Pokud ovšem zároveň zajme
soupeřovy kameny, o sebevraždu se nejedná,
protože takto jeho skupina nezůstane bez svobod.

\begin{figure}[!htb]
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
		\cleargoban
		\white{d1,d2,e2,f2,f1}
		\gobansymbols{e1}{a}
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Černý nemůže zahrát \emph{a}}\end{center}
	\end{minipage}
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
		\black{c1,c2,d3,e3,f3,g2,g1}
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Nyní už ano}\end{center}
	\end{minipage}
\end{figure}

Z toho vyplývá jeden z klíčových konceptů go. Na prázdný průsečík obklopený kameny mé barvy může soupeř zahrát pouze tehdy, když předem vyplní všechny ostatní svobody dané skupiny. Takovému průsečíku se říká \emph{oko}. Skupinu se dvěma a více očima nelze podle předchozích pravidel nikdy zajmout a řekne se o ní, že je \emph{živá}. Naopak skupina, které není možno zajistit dvě oči, je \emph{mrtvá}. Oči mohou sestávat z více průsečíků, stejně jako skupiny sestávají z více kamenů.

\begin{figure}[!htb]
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
		\cleargoban
		\black{a2,b1,b3,c2}
		\white{b4,c4,d3,d2}
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Živá černá skupina}\end{center}
	\end{minipage}
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
		\cleargoban
		\black{k2,l2,m2,n2}
		\white{j2,k3,l3,m3,n3,o2}
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Mrtvá černá skupina}\end{center}
	\end{minipage}
\end{figure}

Oko může být \emph{falešné}, pokud soupeř po odebrání vnějších svobod přinutí hráče k zaplnění oka nebo zajme jeho kameny. Takové oko k životu skupiny nepřispívá.

\cleargoban
\black{f1,f2,g2,h1,j2,k2,l2,k1,m1}
\white{e2,f3,g3,h3,h2,j3,k3,l3,m2,n2}
\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Falešné oči}\end{center}

\subsection[Ko]{Ko\footnote{Správně japonsky \emph{}, česky běžně \emph{ko}.}}
Není obtížné dojít k pozici, kde vezmeme kámen, soupeř nás vezme nazpět, my zase vezmeme jeho atd. v nekonečném cyklu. Proto existuje pravidlo \emph{ko}, zapovídající hráči zopakovat pozici na desce těsně před soupeřovým tahem.

Tím, že musí zahrát jinam, umožňuje soupeři zaplnit ko a ukončit opakování. Nicméně při vhodné volbě tento tah funguje jako \emph{ko hrozba} a soupeř je nucen na něj odpovědět (víc, než zaplnit ko). Pak následuje typická posloupnost ko hrozba, odpověď, vybrání ko, hrozba, odpověď, vybrání, … dokud nepřijde hrozba bodově menší než ko. Tehdy hráč na tahu vyhrál ko, ukončí ho a druhý si vezme kompenzaci v podobě nezodpovězené ko hrozby.

Tato podoba ko nezabraňuje všem cyklům. Vzácně se může objevit \emph{trojité ko}. Taková partie končí remízou. Jiné varianty pravidel řeší i trojité ko.

\begin{figure}[!htb]
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
		\cleargoban
		\black{k6,l5,l7}
		\white{l6,m5,m7,n6}
		\black[1]{m6}
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Jednoduché ko}\end{center}
	\end{minipage}
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
		\cleargoban
		\black{f1,f2,g2,h1,j2,k2,k1}
		\white{e1,e2,f3,g3,h2,h4,j3,k3,l2,l1}
		\black[1]{h3}
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Ko o život černé skupiny}\end{center}
	\end{minipage}
\end{figure}

\subsection{Seki}
Kameny mohou žít také méně obvyklým způsobem. Když skupina nemá dvě oči, ale ani ji není možné zajmout, například protože soupeřovy kameny by při takovém pokusu byly zajaty první, jedná se o situaci \emph{seki}.

\begin{figure}[!htb]
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
		\cleargoban
		\black{a2,b2,c2,d2,e2,f2,f1}
		\white{b1,c1,d1,a3,b3,c3,d3,e3,f3,g3,g2,g1}
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Jednoduché seki}\end{center}
	\end{minipage}
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
		\cleargoban
		\black{a2,b2,b1,c2}
		\white{d2,d1}
		\black{d3,e3,e2,f2,f1,g2,h2,h1}
		\white{a3,b3,c3,c4,d4,e4,f3,g3,h3,j2,j1,j4}
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Složitější seki}\end{center}
	\end{minipage}
\end{figure}

\subsection{Konec hry a počítání skóre}
%vzdání

Kdy partie končí a jak se rozhoduje o vítězi? Deska se postupně zaplňuje a když hráč nemá, jak by zahráním kamene zlepšil svou pozici, může se tahu vzdát slovem \emph{pass}. Jakmile pasují oba hráči hned po sobě, partie končí a přejde se k počítání bodů.

Za prvé se hráči dohodnou, které kameny jsou mrtvé, odeberou je z desky a přidají k zajatcům. Pokud by se neshodli, je možné partii obnovit a spornou situaci vyřešit. Nyní je \emph{území} hráče tvořené prázdnými průsečíky v očích, sousedících se skupinami pouze jeho barvy. Pokud sousedí s černými i bílými živými kameny, jedná se o neutrální body neboli \emph{dame} a ne o území. Oči v seki se jako území též nepočítají.

Konečně \emph{skóre} hráče tvoří rozdíl počtu průsečíků v jeho území a~počtu kamenů v soupeřově zajetí.

V praxi se toto elegantně realizuje tak, že hráč vezme své zajatce, vyskládá je do soupeřova území, bez posouvání hranic přerovná zbylé tvary pro snazší počítání, spočítá a výsledek oznámí soupeři.

Protože černý hrál první a měl tak výhodu, připočítá se bílému půltahová kompenzace nazývaná \emph{komi} v podobě 6,5 bodu. Kdo má v tuto chvíli více bodů, vyhrává partii.

\section{První lekce}
\subsection{Mrtvé oči}

Některé vícebodové oči se dají rozdělit na dvě. Pro některé je toto možné nevyhnutelně a soupeř tomu nemůže zabránit. Skupina s takovým velkým okem je stejně živá, jako by měla dvě oči. Pro jiné záleží, kdo je na tahu. A z dalších nelze udělat dvě oči, ani pokud táhne dotyčný hráč.

Na následujícím diagramu mají tři černé kameny jedinou svobodu (oko) na \emph{a}. Černý tam nemůže zahrát (sebevražda), naopak bílý může zahrát \emph{a} kdykoli a černé kameny sebrat. Tato skupina je mrtvá a na konci partie bude sebrána, aniž by bílý musel vůbec \emph{a} hrát.

\cleargoban
\black{a2,b2,b1}
\white{a3,b3,c3,c2,c1}
\gobansymbols{a1}{a}
\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Jedno oko}\end{center}

Dvoubodové oko status černé skupiny nijak nemění. Pokud černý zahraje \emph{a} nebo \emph{b}, bílému stačí odpovědět na druhý z nich a černého vezme. Pokud bílý zahraje postupně \emph{a} i \emph{b}, také černého sebere. Pokud se odehraje bílý \emph{a}, černý \emph{b}, černý vezme \whitestone[1], ale jeho situace se stejně nezlepší -- bílý může opět zahrát na \whitestone[1] a zajme všech pět kamenů.

\begin{figure}[!htb]
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
	\cleargoban
	\black{a2,b2,c2,c1}
	\white{a3,b3,c3,d3,d2,d1}
	\gobansymbols{a1,b1}{a}
	\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Dvoubodové oko}\end{center}
	\end{minipage}
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
	\white[1]{a1,b1}
	\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Pokračování}\end{center}
	\end{minipage}
\end{figure}

Skupina s tříbodovým okem žije nebo umírá podle toho, kdo první zahraje \emph{a}.

\begin{figure}[!htb]
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
		\cleargoban
		\black{a2,b2,c2,d2,d1}
		\white{a3,b3,c3,d3,e3,e2,e1}
		\gobansymbols{b1}{a}
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Tříbodové oko}\end{center}
	\end{minipage}
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
		\black[1]{b1}
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Černý žije}\end{center}
	\end{minipage}
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
	\white[1]{b1}
	\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Černý umírá}\end{center}
	\end{minipage}
\end{figure}

Čím větší a protáhlejší oko, tím snazší život. První černá skupina žije bezpodmínečně -- jakmile bílý zahraje \emph{a} nebo \emph{b}, černý odpoví na druhý z nich. U druhé rozhoduje o životě a smrti bod \emph{a}. Třetí je bezpodmínečně mrtvá.

\begin{figure}[!htb]
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
		\cleargoban
		\black{a2,b2,c2,d2,e2,e1}
		\white{a3,b3,c3,d3,e3,f3,f2,f1}
		\gobansymbols{b1,c1}{a}
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Černý žije}\end{center}
	\end{minipage}
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
		\cleargoban
		\black{a2,b3,c3,c2,d2,d1}
		\white{a4,b4,c4,d3,e2,e1,e4}
		\gobansymbols{b1}{a}
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Parníková čtyřka,\\rozhoduje \emph{a}}\end{center}
	\end{minipage}
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
		\cleargoban
		\black{a3,b3,c3,c2,c1}
		\white{a4,b4,c4,d4,d3,d2,d1}
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Černý je mrtvý}\end{center}
	\end{minipage}
\end{figure}

\subsection{Strategie}
Živé skupiny body tvoří, mrtvé body tratí. Velká část partie se tedy zabývá tím, jak udržet své skupiny bezpečné (a velké) a soupeřovy o jejich bezpečí připravit. Nejjednodušší poučka v tomto směru radí spojovat své kameny a rozdělovat soupeřovy. Více o tom ve Tvarech.

V rozích se oči i území tvoří nejsnáz, protože kraj gobanu představuje přirozenou, už hotovou, hranici. Druhé v pořadí jsou strany. Nejobtížněji se území buduje ve středu. Toto se nejvýrazněji projevuje na velké desce.

\subsection{Dobré tvary}
Zahrané kameny neleží jen tak samy o sobě. Tvoří určité tvary s kameny položenými dříve a je užitečné o nich tak přemýšlet. Například často není nutné spojovat kameny doslovně podle definice v pravidlech. Poslouží i skok o několik průsečíků, pokud víme, že soupeř náš tvar stejně nedokáže účinně rozdělit.

Nebudeme zabíhat do detailů, kdy který tvar použít. Pro nováčka stačí vědět, že tyto tvary existují, že své tahy by měl přednostně vybírat z tohoto přehledu, a měl by sám sledovat, kdy se mu který osvědčí.

\paragraph{Natažení} jindy \emph{sloupek} nebo \emph{sestoupení}. Japonsky \emph{nobi}. Tvoří pevné spojení, kameny sdílejí svobody, ale je to nejpomalejší druh šíření.

\cleargoban
\black{f4}
\black[1]{f5}
\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Natažení}\end{center}

\paragraph{Kosumi} šikmý tah se pořád nedá rozdělit. Když bílý zahraje \emph{a}, černému stačí odpovědět \emph{b} a naopak. Takovým párům ekvivalentních tahů se říká \emph{miai}.

\cleargoban
\black{f4}
\black[1]{g5}
\gobansymbols{f5,g4}{a}
\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Kosumi}\end{center}

\paragraph{Jednobodový skok} je rychlejší než předchozí. Dá se rozdělit, ale bez podpory dalších kamenů v okolí budou bílé kameny slabší a~v~nevýhodě.

\begin{figure}[!htb]
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
		\cleargoban
		\black{f4}
		\black[1]{h4}
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Jednobodový skok}\end{center}
	\end{minipage}
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
		\cleargoban
		\black{f4,h4}
		\white[1]{g5,g4}
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Černý se snadno spojí}\end{center}
	\end{minipage}
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
		\cleargoban
		\black{f5,h5}
		\white[1]{g5,g6,g4,f6,h6}
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Možný střih}\end{center}
	\end{minipage}
\end{figure}

\paragraph{Keima} neboli koňský skok. Podobá se jednobodovému skoku.

\begin{figure}[!htb]
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
		\cleargoban
		\black{f4}
		\black[1]{h5}
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Keima}\end{center}
	\end{minipage}
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
		\cleargoban
		\black{f4,h5}
		\white[1]{g5,g4,h4}
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Možný střih}\end{center}
	\end{minipage}
\end{figure}

\paragraph{Dvoubodový skok} je rychlejší a méně bezpečný než jednobodový skok.

\cleargoban
\black{g4}
\black[1]{k4}
\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Dvoubodový skok}\end{center}

\paragraph{Ogeima} správně japonsky \emph{ógeima} neboli velký koňský skok. Podobná dvoubodovému skoku.

\cleargoban
\black{k4}
\black[1]{n5}
\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Ogeima}\end{center}

\subsection{Špatné tvary}
Existuje naopak i řada tvarů, kterých byste se měli vyvarovat.

\paragraph{Rozstřižený jednobodový skok} kdo zahraje na \whitestone[1], znamená ohromný rozdíl. Pokud je to černý, má 3 silné spojené kameny vedle jednoho bílého. Pokud je to bílý, má najednou dva spojené kameny mezi dvěma jednotlivými černými. Druhý diagram zobrazuje obvyklé pokračování, ale výhoda je nyní spíš na straně bílého.
\begin{figure}[!htb]
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
		\cleargoban
		\black{f4,h4}
		\white{g5}
		\white[1]{g4}
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Rozstřižený jednobodový skok}\end{center}
	\end{minipage}
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
		\cleargoban
		\black{f5,h5}
		\white{g6,g5}
		\black[1]{g4,h4}
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Pokračování}\end{center}
	\end{minipage}
\end{figure}

\paragraph{Rozstřižená keima} je rozdělená ještě dokonaleji než rozstřižený jednobodový skok. Černý může zachraňovat jeden nebo oba své kameny, ale nemá žádné dobré pokračování.

\cleargoban
\black{f4,h5}
\white{g5}
\white[1]{g4}
\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Rozstřižená keima}\end{center}

\paragraph{Sloní krok}
představuje menší krizi než předchozí tvary. Nicméně po bílém \emph{a} se černý bude obtížně spojovat. Přirozené pokračování zobrazené na druhém diagramu vytvoří mezi \blackstone[2] a \blackstone[\igotriangle] rozstřiženou keimu.

\begin{figure}[!htb]
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
		\cleargoban
		\black{k4}
		\black[1]{m6}
		\gobansymbols{l5}{a}
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Sloní krok}\end{center}
	\end{minipage}
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
		\cleargoban
		\black{k4}
		\black[\igotriangle]{m6}
		\white[1]{l5,l4,m5}
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Střih}\end{center}
	\end{minipage}
\end{figure}

\paragraph{Prázdný trojúhelník} proslulý špatný tvar. Často vyžaduje další tah na \emph{a}, \emph{b}, \emph{c} nebo \emph{d}, který by byl stačil i bez \blackstone[1]. Ten je potom zbytečný. Vzácně je prázdný trojúhelník dobrý tah.

Pozor, plný trojúhelník obtáčející se kolem soupeřova kamene je dobrý tvar! Protože už je „zaplacený“ bílým \whitestone[\igotriangle] a míří na jeho zajetí.

\begin{figure}[!htb]
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
		\cleargoban
		\black{k4,l4}
		\black[1]{l5}
		\gobansymbols{j5,k6,l6,m5}{a}
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Prázdný trojúhelník}\end{center}
	\end{minipage}
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
		\cleargoban
		\black{k4,l4}
		\white[\igotriangle]{k5}
		\black[1]{l5}
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Plný trojúhelník}\end{center}
	\end{minipage}
\end{figure}

\subsection{Základní tesudži}

\paragraph{Zpětné braní} anglicky \emph{snapback}.

\paragraph{Schody} anglicky \emph{ladder}

\paragraph{Hnízdo} anglicky \emph{net}, japonsky \emph{geta}.

\paragraph{Chytání u strany} některé tvary fungují odlišně ve středu a u strany nebo v rohu. Co jsme v oddíle u běžných tvarů popsali obecně jako nevýhodu, může u strany znamenat jasné chycení kamenů.

První dva diagramy zobrazují jednu běžnou situaci. Dalším tahem černý sebere tři bílé kameny. Třetí diagram je o linku výš, ale s trochou opatrnosti dokáže černý bílého taky nevyhnutelně zajmout.

\begin{figure}[!htb]
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
		\cleargoban
		\black{f2,g3}
		\white{g2}
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Bílý se dá chytit}\end{center}
	\end{minipage}
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
		\black[1]{h2,g1,h1,f1}
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Pokračování}\end{center}
	\end{minipage}
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
		\cleargoban
		\black{f3,h3}
		\white[1]{g3,g4,g2}
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Bílý se dá chytit}\end{center}
	\end{minipage}
\end{figure}

\subsection{Slovníček}
\begin{description}[align=left]
\item[atari] odebrání předposlední svobody skupiny. Dalším tahem ji hráč může zajmout.
\item[dame]
\item[gote] opak sente.
\item[hvězda] tečka vyznačená na desce pro snazší orientaci.
\item[ko]
\item[komi]
\item[miai] mít k dispozici dva ekvivalentní tahy. Když soupeř zahraje jeden, hráč odpoví druhým.
\item[nakouknutí] anglicky \emph{peep}
\item[sente] hrát první, mít iniciativu. Opak \emph{gote}. V šachové terminologii \emph{tempo}.
\end{description}

\section{Druhá lekce}
Druhá lekce se nezabývá tím, jak hrát, ale všeobecným přehledem některých dalších záležitostí pro orientaci mezi goisty.

\subsection{Varianty}

\paragraph{Hendikepy}
Go umožňuje nastavit na začátku partie hendikep, takže si mohou zahrát vyrovnanou partii i hráči značně odlišné výkonnosti. Černému si může před začátkem partie umístit na desku několik svých kamenů. Obvyklý počet je od dvou do devíti. To umožňuje plynule nastavitelné zvýšení obtížnosti pro bílého, aniž by to příliš narušilo charakter hry.

Obvyklý je japonský hendikep, který se pokládá na pevně předepsaná místa na desce. Čínský hendikep dovoluje černému umístit hendikepové kameny na libovolné průsečíky. První tah v hendikepové partii hraje bílý.

Japonské hendikepy (všechny desky z pohledu černého):
\igofontsize{7}
\begin{figure}[!htb]
\begin{minipage}{0.49\textwidth}
	\cleargoban
	\black{d4,q16}
	\begin{center}\shortstack{\showfullgoban\\2}\end{center}
\end{minipage}
\begin{minipage}{0.49\textwidth}
	\cleargoban
	\black{d4,q16,q4}
	\begin{center}\shortstack{\showfullgoban\\3}\end{center}
\end{minipage}
\end{figure}

\begin{figure}[!htb]
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
		\cleargoban
		\black{d4,q16,q4,d16}
		\begin{center}\shortstack{\showfullgoban\\4}\end{center}
	\end{minipage}
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
		\cleargoban
		\black{d4,q16,q4,d16,k10}
		\begin{center}\shortstack{\showfullgoban\\5}\end{center}
	\end{minipage}
\end{figure}

\begin{figure}[!htb]
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
		\cleargoban
		\black{d4,q16,q4,d16,d10,q10}
		\begin{center}\shortstack{\showfullgoban\\6}\end{center}
	\end{minipage}
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
		\cleargoban
		\black{d4,q16,q4,d16,d10,q10,k10}
		\begin{center}\shortstack{\showfullgoban\\7}\end{center}
	\end{minipage}
\end{figure}

\begin{figure}[!htb]
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
		\cleargoban
		\black{d4,q16,q4,d16,d10,q10,k4,k16}
		\begin{center}\shortstack{\showfullgoban\\8}\end{center}
	\end{minipage}
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
		\cleargoban
		\black{d4,q16,q4,d16,d10,q10,k4,k16,k10}
		\begin{center}\shortstack{\showfullgoban\\9}\end{center}
	\end{minipage}
\end{figure}

\paragraph{Reverzní komi}
Šance v go se dají upravit také změnou komi. Nejnižší je „jednohendikep“ či hra „bez komi“, kdy bílý dostává místo komi 6,5 pouze půl bodu. Černému se tak zachovává výhoda prvního tahu. Stejně tak v běžných hendikepech se komi redukuje na půlbod.

Nebo je možné v partii hrané bez hendikepových kamenů připočíst body pro černého (komi je v tom případě oproti běžnému stavu obrácené). Jeden osvědčený přepočet používá 10 bodů za každý hendikepový kámen. Alternativně se dá vyjít ze spravedlivého komi 6,5, které kompenzuje půl tahu. Pak jeden kámen -- celý tah -- odpovídá 13 bodům.

\paragraph{Rengo}

\paragraph{Jednobarevné go}

\paragraph{Slepé go}

\subsection{Nigiri}
Když hráči před  rovnou partií rozhodují, kdo bude hrát černými a~kdo bílými, provedou \emph{nigiri}. Jeden hráč -- ten silnější, starší nebo váženější -- vezme do ruky hrst bílých kamenů. Druhý hádá, zda jich je lichý nebo sudý počet -- položí na desku jeden nebo dva černé kameny. První rozloží své nabrané kameny a přepočítá, zda černý uhodl, či ne.

Pokud hádal správně, nechává si do partie černé kameny. V opačném případě si hráči barvy prohodí.

\subsection{Etiketa}
\subsection{Pravidla turnajové partie}
\subsection{Třídy a rating}

\end{document}