Changeset - d69204697459
[Not reviewed]
default
0 1 0
Laman - 4 years ago 2021-03-14 17:19:44

tesuji I
1 file changed with 37 insertions and 5 deletions:
0 comments (0 inline, 0 general)
pravidla.tex
Show inline comments
 
@@ -26,49 +26,49 @@
 
	\end{enumerate}
 

	
 
	\paragraph{První lekce}
 
	\begin{enumerate}
 
		\item Mrtvé oči
 
		\item Strategie
 
		\item Dobré tvary
 
		\item Špatné tvary
 
		\item Základní tesudži
 
		\item Úlohy k procvičení
 
		\item Slovníček
 
		\item Odkazy
 
	\end{enumerate}
 

	
 
	\paragraph{Druhá lekce}
 
	\begin{enumerate}
 
		\item Varianty (hendikepy, rengo, jednobarevné a slepé go)
 
		\item Etiketa (fráze, zdvořilý trojúhelník, vzdávání)
 
		\item Pravidla turnajové partie (hodiny a časové systémy, slušné chování, řešení sporů)
 
		\item Třídy a rating
 
	\end{enumerate}
 

	
 
Pravidla go jsou velice jednoduchá a dají se pochopit za krátkou chvíli. Přesto dávají povstat nesmírně hluboké a bohaté hře. V~následující kapitole si přiblížíme, jak s go začít.
 

	
 
Existuje více kodifikovaných verzí pravidel, lišících se v drobných nuancích. Následují \emph{česká pravidla}, upravená varianta \emph{japonských pravidel}.
 
Existuje více kodifikovaných verzí pravidel, lišících se v drobných nuancích. Následují neformálně popsaná \emph{česká pravidla}, upravená varianta \emph{japonských pravidel}.
 

	
 
\section{Pravidla}
 
\subsection{Základní mechanismy}
 
Hraje se na čtvercové desce 19×19 průsečíků. Alternativně též na 9×9 nebo 13×13. Partie na menších deskách jsou kratší a méně strategické.
 

	
 
Hrají dva hráči, jeden s černými, druhý s bílými kameny. Střídají se na tahu, po jednom pokládají své kameny na volné průsečíky. Položené kameny se po desce dále nijak neposunují. Začíná černý.
 

	
 
\subsection{Skupiny, svobody}
 
Několik kamenů stejné barvy spolu tvoří \emph{skupinu}, pokud spolu těsně sousedí. Z každého lze tedy přejít na
 
libovolný jiný kroky svisle a~vodorovně
 
po kamenech vlastní barvy.
 

	
 
Prázdný průsečík sousedící se skupinou se nazývá \emph{svoboda skupiny}. Pokud hráč svým tahem odejme skupině poslední svobodu, odstraní tuto skupinu z desky a nechá si kameny jako \emph{zajatce}. Na konci partie se mu přičtou ke skóre.
 

	
 
\subsection{Oči; život a smrt}
 
Při volbě tahu nás omezují dva zákazy. Prvním z nich je \emph{sebevražda}. Hráč nesmí po tahu nechat vlastní skupinu bez svobod. Pokud ovšem zároveň zajme
 
soupeřovy kameny, o sebevraždu se nejedná,
 
protože takto jeho skupina nezůstane bez svobod.
 

	
 
Z toho vyplývá jeden z klíčových konceptů go. Na prázdný průsečík obklopený kameny mé barvy může soupeř zahrát pouze tehdy, když předem vyplní všechny ostatní svobody dané skupiny. Takovému průsečíku se říká \emph{oko}. Skupinu se dvěma a více očima nelze podle předchozích pravidel nikdy zajmout a řekne se o ní, že je \emph{živá}. Naopak skupina, které není možno zajistit dvě oči, je \emph{mrtvá}. Oči mohou sestávat z více průsečíků, stejně jako skupiny sestávají z více kamenů.
 

	
 
\subsection[Ko]{Ko\footnote{Správně japonsky \emph{kó}, česky běžně \emph{ko}.}}
 
Není obtížné dojít k pozici, kde vezmeme kámen, soupeř nás vezme nazpět, my zase vezmeme jeho atd. v nekonečném cyklu. Proto existuje pravidlo \emph{ko}, zapovídající hráči zopakovat pozici na desce těsně před soupeřovým tahem.
 

	
 
@@ -167,161 +167,193 @@ Skupina s tříbodovým okem žije nebo umírá podle toho, kdo první zahraje \emph{a}.
 
Živé skupiny body tvoří, mrtvé body tratí. Velká část partie se tedy zabývá tím, jak udržet své kameny bezpečné (a velké) a soupeřovy o jejich bezpečí připravit. Nejjednodušší poučka v tomto směru radí spojovat své kameny a rozdělovat soupeřovy. Více o tom ve Tvarech.
 

	
 
V rozích se oči i území tvoří nejsnáz, protože kraj gobanu představuje přirozenou, už hotovou, hranici. Druhé v pořadí jsou strany. Nejobtížněji se území buduje ve středu. Toto se nejvýrazněji projevuje na velké desce.
 

	
 
\subsection{Dobré tvary}
 
Zahrané kameny neleží jen tak samy o sobě. Tvoří určité tvary s kameny položenými dříve a je užitečné o nich tak přemýšlet. Například často není nutné spojovat kameny doslovně podle definice v pravidlech. Poslouží i skok o několik průsečíků, pokud víme, že soupeř náš tvar stejně nedokáže účinně rozdělit.
 

	
 
Nebudeme zabíhat do detailů, kdy který tvar použít. Pro nováčka stačí vědět, že tyto tvary existují, že své tahy by měl přednostně vybírat z tohoto přehledu, a měl by sám sledovat, kdy se mu který osvědčí.
 

	
 
\paragraph{Natažení} jindy \emph{sloupek} nebo \emph{sestoupení}. Japonsky \emph{nobi}. Tvoří pevné spojení, kameny sdílejí svobody, ale je to nejpomalejší druh šíření.
 

	
 
\cleargoban
 
\black{f4}
 
\black[\igotriangle]{f5}
 
\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Natažení}\end{center}
 

	
 
\paragraph{Kosumi} šikmý tah se pořád nedá rozdělit. Když bílý zahraje \emph{a}, černému stačí odpovědět \emph{b} a naopak. Takovým párům ekvivalentních tahů se říká \emph{miai}.
 

	
 
\cleargoban
 
\black{f4}
 
\black[1]{g5}
 
\gobansymbols{f5,g4}{a}
 
\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Kosumi}\end{center}
 

	
 
\paragraph{Jednobodový skok} je rychlejší než předchozí. Dá se rozdělit, ale bez podpory dalších kamenů v okolí budou bílé kameny slabší a v nevýhodě.
 
\paragraph{Jednobodový skok} je rychlejší než předchozí. Dá se rozdělit, ale bez podpory dalších kamenů v okolí budou bílé kameny slabší a~v~nevýhodě.
 

	
 
\begin{figure}[!htb]
 
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{f4}
 
		\black[1]{h4}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Jednobodový skok}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{f4,h4}
 
		\white[1]{g5,g4}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Černý se snadno spojí}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{f5,h5}
 
		\white[1]{g5,g6,g4,f6,h6}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Možný střih}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
\paragraph{Keima} neboli koňský skok. Podobná jednobodovému skoku.
 
\paragraph{Keima} neboli koňský skok. Podobá se jednobodovému skoku.
 

	
 
\begin{figure}[!htb]
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{f4}
 
		\black[1]{h5}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Keima}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{f4,h5}
 
		\white[1]{g5,g4,h4}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Možný střih}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
\paragraph{Dvoubodový skok} je rychlejší a méně bezpečný než jednobodový skok.
 

	
 
\cleargoban
 
\black{g4}
 
\black[1]{k4}
 
\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Dvoubodový skok}\end{center}
 

	
 
\paragraph{Ogeima} správně japonsky \emph{ógeima} neboli velký koňský skok. Podobná dvoubodovému skoku.
 

	
 
\cleargoban
 
\black{k4}
 
\black[1]{n5}
 
\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Ogeima}\end{center}
 

	
 
\subsection{Špatné tvary}
 
Existuje naopak i sada tvarů, kterých je lepší se vyvarovat.
 
Existuje naopak i řada tvarů, kterých je lepší se vyvarovat.
 

	
 
\paragraph{Rozstřižený jednobodový skok} kdo zahraje na \whitestone[1], znamená ohromný rozdíl. Pokud je to černý, má 3 silné spojené kameny vedle jednoho bílého. Pokud je to bílý, má najednou dva spojené kameny mezi dvěma jednotlivými černými. Druhý diagram zobrazuje obvyklé pokračování, ale výhoda je nyní spíš na straně bílého.
 
\begin{figure}[!htb]
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{f4,h4}
 
		\white{g5}
 
		\white[1]{g4}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Rozstřižený jednobodový skok}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{f5,h5}
 
		\white{g6,g5}
 
		\black[1]{g4,h4}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Pokračování}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
\paragraph{Rozstřižená keima} je rozdělená ještě dokonaleji než rozstřižený jednobodový skok. Černý může zachraňovat jeden nebo oba své kameny, ale nemá žádné dobré pokračování.
 

	
 
\cleargoban
 
\black{f4,h5}
 
\white{g5}
 
\white[1]{g4}
 
\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Rozstřižená keima}\end{center}
 

	
 
\paragraph{Sloní krok}
 
nepředstavuje takovou krizi jako předchozí. Nicméně po bílém \emph{a} se černý bude obtížně spojovat. Přirozené pokračování zobrazené na druhém diagramu vytvoří mezi \blackstone[2] a \blackstone[\igotriangle] rozstřiženou keimu.
 
představuje menší krizi než předchozí tvary. Nicméně po bílém \emph{a} se černý bude obtížně spojovat. Přirozené pokračování zobrazené na druhém diagramu vytvoří mezi \blackstone[2] a \blackstone[\igotriangle] rozstřiženou keimu.
 

	
 
\begin{figure}[!htb]
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{k4}
 
		\black[1]{m6}
 
		\gobansymbols{l5}{a}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Sloní krok}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{k4}
 
		\black[\igotriangle]{m6}
 
		\white[1]{l5,l4,m5}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Střih}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
\paragraph{Prázdný trojúhelník} proslulý špatný tvar. Často vyžaduje další tah na \emph{a}, \emph{b}, \emph{c} nebo \emph{d}, který by byl stačil i bez \blackstone[1]. Ten je potom zbytečný. Vzácně je prázdný trojúhelník dobrý tah.
 

	
 
Pozor, plný trojúhelník obtáčející se kolem soupeřova kamene je dobrý tvar! Protože už je „zaplacený“ bílým \whitestone[\igotriangle] a míří na jeho zajetí.
 

	
 
\begin{figure}[!htb]
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{k4,l4}
 
		\black[1]{l5}
 
		\gobansymbols{j5,k6,l6,m5}{a}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Prázdný trojúhelník}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{k4,l4}
 
		\white[\igotriangle]{k5}
 
		\black[1]{l5}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Plný trojúhelník}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
\subsection{Základní tesudži}
 

	
 
\paragraph{Zpětné braní} anglicky \emph{snapback}.
 

	
 
\paragraph{Schody} anglicky \emph{ladder}
 

	
 
\paragraph{Hnízdo} anglicky \emph{net}, japonsky \emph{geta}.
 

	
 
\paragraph{Chytání u strany} některé tvary fungují odlišně ve středu a u strany nebo v rohu. Co jsme v oddíle u běžných tvarů popsali obecně jako nevýhodu, může u strany znamenat jasné chycení kamenů.
 

	
 
První dva diagramy zobrazují jednu běžnou situaci. Dalším tahem černý sebere tři bílé kameny. Třetí diagram je o linku výš, ale s trochou opatrnosti dokáže černý bílého taky nevyhnutelně zajmout.
 

	
 
\begin{figure}[!htb]
 
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{f2,g3}
 
		\white{g2}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Bílý se dá chytit}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
 
		\black[1]{h2,g1,h1,f1}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Pokračování}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{f3,h3}
 
		\white[1]{g3,g4,g2}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Bílý se dá chytit}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
\subsection{Slovníček}
 
\begin{description}[align=left]
 
\item[atari] odebrání předposlední svobody skupiny. Dalším tahem ji hráč může zajmout.
 
\item[dame]
 
\item[gote] opak sente.
 
\item[hvězda] tečka vyznačená na desce pro snazší orientaci.
 
\item[ko]
 
\item[komi]
 
\item[miai] mít k dispozici dva ekvivalentní tahy. Když soupeř zahraje jeden, hráč odpoví druhým.
 
\item[nakouknutí] anglicky \emph{peep}
 
\item[sente] hrát první, mít iniciativu. Opak \emph{gote}. V šachové terminologii \emph{tempo}.
 
\end{description}
 

	
 
\end{document}
0 comments (0 inline, 0 general)