diff --git a/pravidla.tex b/pravidla.tex --- a/pravidla.tex +++ b/pravidla.tex @@ -47,7 +47,7 @@ Pravidla go jsou velice jednoduchá a dají se pochopit za krátkou chvíli. Přesto dávají povstat nesmírně hluboké a bohaté hře. V~následující kapitole si přiblížíme, jak s go začít. -Existuje více kodifikovaných verzí pravidel, lišících se v drobných nuancích. Následují \emph{česká pravidla}, upravená varianta \emph{japonských pravidel}. +Existuje více kodifikovaných verzí pravidel, lišících se v drobných nuancích. Následují neformálně popsaná \emph{česká pravidla}, upravená varianta \emph{japonských pravidel}. \section{Pravidla} \subsection{Základní mechanismy} @@ -188,7 +188,7 @@ Nebudeme zabíhat do detailů, kdy který tvar použít. Pro nováčka stačí vědět, že tyto tvary existují, že své tahy by měl přednostně vybírat z tohoto přehledu, a měl by sám sledovat, kdy se mu který osvědčí. \gobansymbols{f5,g4}{a} \begin{center}\shortstack{\showgoban\\Kosumi}\end{center} -\paragraph{Jednobodový skok} je rychlejší než předchozí. Dá se rozdělit, ale bez podpory dalších kamenů v okolí budou bílé kameny slabší a v nevýhodě. +\paragraph{Jednobodový skok} je rychlejší než předchozí. Dá se rozdělit, ale bez podpory dalších kamenů v okolí budou bílé kameny slabší a~v~nevýhodě. \begin{figure}[!htb] \begin{minipage}{0.32\textwidth} @@ -211,7 +211,7 @@ Nebudeme zabíhat do detailů, kdy který tvar použít. Pro nováčka stačí vědět, že tyto tvary existují, že své tahy by měl přednostně vybírat z tohoto přehledu, a měl by sám sledovat, kdy se mu který osvědčí. \end{minipage} \end{figure} -\paragraph{Keima} neboli koňský skok. Podobná jednobodovému skoku. +\paragraph{Keima} neboli koňský skok. Podobá se jednobodovému skoku. \begin{figure}[!htb] \begin{minipage}{0.49\textwidth} @@ -243,7 +243,7 @@ Nebudeme zabíhat do detailů, kdy který tvar použít. Pro nováčka stačí vědět, že tyto tvary existují, že své tahy by měl přednostně vybírat z tohoto přehledu, a měl by sám sledovat, kdy se mu který osvědčí. \begin{center}\shortstack{\showgoban\\Ogeima}\end{center} \subsection{Špatné tvary} -Existuje naopak i sada tvarů, kterých je lepší se vyvarovat. +Existuje naopak i řada tvarů, kterých je lepší se vyvarovat. \paragraph{Rozstřižený jednobodový skok} kdo zahraje na \whitestone[1], znamená ohromný rozdíl. Pokud je to černý, má 3 silné spojené kameny vedle jednoho bílého. Pokud je to bílý, má najednou dva spojené kameny mezi dvěma jednotlivými černými. Druhý diagram zobrazuje obvyklé pokračování, ale výhoda je nyní spíš na straně bílého. \begin{figure}[!htb] @@ -272,7 +272,7 @@ Existuje naopak i sada tvarů, kterých je lepší se vyvarovat. \begin{center}\shortstack{\showgoban\\Rozstřižená keima}\end{center} \paragraph{Sloní krok} -nepředstavuje takovou krizi jako předchozí. Nicméně po bílém \emph{a} se černý bude obtížně spojovat. Přirozené pokračování zobrazené na druhém diagramu vytvoří mezi \blackstone[2] a \blackstone[\igotriangle] rozstřiženou keimu. +představuje menší krizi než předchozí tvary. Nicméně po bílém \emph{a} se černý bude obtížně spojovat. Přirozené pokračování zobrazené na druhém diagramu vytvoří mezi \blackstone[2] a \blackstone[\igotriangle] rozstřiženou keimu. \begin{figure}[!htb] \begin{minipage}{0.49\textwidth} @@ -312,6 +312,37 @@ Pozor, plný trojúhelník obtáčející se kolem soupeřova kamene je dobrý tvar! Protože už je „zaplacený“ bílým \whitestone[\igotriangle] a míří na jeho zajetí. \end{minipage} \end{figure} +\subsection{Základní tesudži} + +\paragraph{Zpětné braní} anglicky \emph{snapback}. + +\paragraph{Schody} anglicky \emph{ladder} + +\paragraph{Hnízdo} anglicky \emph{net}, japonsky \emph{geta}. + +\paragraph{Chytání u strany} některé tvary fungují odlišně ve středu a u strany nebo v rohu. Co jsme v oddíle u běžných tvarů popsali obecně jako nevýhodu, může u strany znamenat jasné chycení kamenů. + +První dva diagramy zobrazují jednu běžnou situaci. Dalším tahem černý sebere tři bílé kameny. Třetí diagram je o linku výš, ale s trochou opatrnosti dokáže černý bílého taky nevyhnutelně zajmout. + +\begin{figure}[!htb] + \begin{minipage}{0.32\textwidth} + \cleargoban + \black{f2,g3} + \white{g2} + \begin{center}\shortstack{\showgoban\\Bílý se dá chytit}\end{center} + \end{minipage} + \begin{minipage}{0.32\textwidth} + \black[1]{h2,g1,h1,f1} + \begin{center}\shortstack{\showgoban\\Pokračování}\end{center} + \end{minipage} + \begin{minipage}{0.32\textwidth} + \cleargoban + \black{f3,h3} + \white[1]{g3,g4,g2} + \begin{center}\shortstack{\showgoban\\Bílý se dá chytit}\end{center} + \end{minipage} +\end{figure} + \subsection{Slovníček} \begin{description}[align=left] \item[atari] odebrání předposlední svobody skupiny. Dalším tahem ji hráč může zajmout. @@ -321,6 +352,7 @@ Pozor, plný trojúhelník obtáčející se kolem soupeřova kamene je dobrý tvar! Protože už je „zaplacený“ bílým \whitestone[\igotriangle] a míří na jeho zajetí. \item[ko] \item[komi] \item[miai] mít k dispozici dva ekvivalentní tahy. Když soupeř zahraje jeden, hráč odpoví druhým. +\item[nakouknutí] anglicky \emph{peep} \item[sente] hrát první, mít iniciativu. Opak \emph{gote}. V šachové terminologii \emph{tempo}. \end{description}