Changeset - d375ab6f0987
[Not reviewed]
default
0 2 0
Laman - 4 years ago 2021-04-18 14:28:46

rengo
2 files changed with 7 insertions and 0 deletions:
0 comments (0 inline, 0 general)
pravidla.pdf
Show inline comments
 
binary diff not shown
pravidla.tex
Show inline comments
 
@@ -123,399 +123,406 @@ Tato podoba ko nezabraňuje všem cyklům. Vzácně se může objevit \emph{trojité ko}. Taková partie končí remízou. Jiné varianty pravidel řeší i trojité ko.
 
		\black{k6,l5,l7}
 
		\white{l6,m5,m7,n6}
 
		\black[1]{m6}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Jednoduché ko}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{f1,f2,g2,h1,j2,k2,k1}
 
		\white{e1,e2,f3,g3,h2,h4,j3,k3,l2,l1}
 
		\black[1]{h3}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Ko o život černé skupiny}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
\subsection{Seki}
 
Kameny mohou žít také méně obvyklým způsobem. Když skupina nemá dvě oči, ale ani ji není možné zajmout, například protože soupeřovy kameny by při takovém pokusu byly zajaty první, jedná se o situaci \emph{seki}.
 

	
 
\begin{figure}[!htb]
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{a2,b2,c2,d2,e2,f2,f1}
 
		\white{b1,c1,d1,a3,b3,c3,d3,e3,f3,g3,g2,g1}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Jednoduché seki}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{a2,b2,b1,c2}
 
		\white{d2,d1}
 
		\black{d3,e3,e2,f2,f1,g2,h2,h1}
 
		\white{a3,b3,c3,c4,d4,e4,f3,g3,h3,j2,j1,j4}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Složitější seki}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
\subsection{Konec hry a počítání skóre}
 
%vzdání
 

	
 
Kdy partie končí a jak se rozhoduje o vítězi? Deska se postupně zaplňuje a když hráč nemá, jak by zahráním kamene zlepšil svou pozici, může se tahu vzdát slovem \emph{pass}. Jakmile pasují oba hráči hned po sobě, partie končí a přejde se k počítání bodů.
 

	
 
Za prvé se hráči dohodnou, které kameny jsou mrtvé, odeberou je z desky a přidají k zajatcům. Pokud by se neshodli, je možné partii obnovit a spornou situaci vyřešit. Nyní je \emph{území} hráče tvořené prázdnými průsečíky v očích, sousedících se skupinami pouze jeho barvy. Pokud sousedí s černými i bílými živými kameny, jedná se o neutrální body neboli \emph{dame} a ne o území. Oči v seki se jako území též nepočítají.
 

	
 
Konečně \emph{skóre} hráče tvoří rozdíl počtu průsečíků v jeho území a~počtu kamenů v soupeřově zajetí.
 

	
 
V praxi se toto elegantně realizuje tak, že hráč vezme své zajatce, vyskládá je do soupeřova území, bez posouvání hranic přerovná zbylé tvary pro snazší počítání, spočítá a výsledek oznámí soupeři.
 

	
 
Protože černý hrál první a měl tak výhodu, připočítá se bílému půltahová kompenzace nazývaná \emph{komi} v podobě 6,5 bodu. Kdo má v tuto chvíli více bodů, vyhrává partii.
 

	
 
\section{První lekce}
 
\subsection{Mrtvé oči}
 

	
 
Některé vícebodové oči se dají rozdělit na dvě. Pro některé je toto možné nevyhnutelně a soupeř tomu nemůže zabránit. Skupina s takovým velkým okem je stejně živá, jako by měla dvě oči. Pro jiné záleží, kdo je na tahu. A z dalších nelze udělat dvě oči, ani pokud táhne dotyčný hráč.
 

	
 
Na následujícím diagramu mají tři černé kameny jedinou svobodu (oko) na \emph{a}. Černý tam nemůže zahrát (sebevražda), naopak bílý může zahrát \emph{a} kdykoli a černé kameny sebrat. Tato skupina je mrtvá a na konci partie bude sebrána, aniž by bílý musel vůbec \emph{a} hrát.
 

	
 
\cleargoban
 
\black{a2,b2,b1}
 
\white{a3,b3,c3,c2,c1}
 
\gobansymbols{a1}{a}
 
\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Jedno oko}\end{center}
 

	
 
Dvoubodové oko status černé skupiny nijak nemění. Pokud černý zahraje \emph{a} nebo \emph{b}, bílému stačí odpovědět na druhý z nich a černého vezme. Pokud bílý zahraje postupně \emph{a} i \emph{b}, také černého sebere. Pokud se odehraje bílý \emph{a}, černý \emph{b}, černý vezme \whitestone[1], ale jeho situace se stejně nezlepší -- bílý může opět zahrát na \whitestone[1] a zajme všech pět kamenů.
 

	
 
\begin{figure}[!htb]
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
	\cleargoban
 
	\black{a2,b2,c2,c1}
 
	\white{a3,b3,c3,d3,d2,d1}
 
	\gobansymbols{a1,b1}{a}
 
	\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Dvoubodové oko}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
	\white[1]{a1,b1}
 
	\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Pokračování}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
Skupina s tříbodovým okem žije nebo umírá podle toho, kdo první zahraje \emph{a}.
 

	
 
\begin{figure}[!htb]
 
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{a2,b2,c2,d2,d1}
 
		\white{a3,b3,c3,d3,e3,e2,e1}
 
		\gobansymbols{b1}{a}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Tříbodové oko}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
 
		\black[1]{b1}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Černý žije}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
 
	\white[1]{b1}
 
	\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Černý umírá}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
Čím větší a protáhlejší oko, tím snazší život. První černá skupina žije bezpodmínečně -- jakmile bílý zahraje \emph{a} nebo \emph{b}, černý odpoví na druhý z nich. U druhé rozhoduje o životě a smrti bod \emph{a}. Třetí je bezpodmínečně mrtvá.
 

	
 
\begin{figure}[!htb]
 
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{a2,b2,c2,d2,e2,e1}
 
		\white{a3,b3,c3,d3,e3,f3,f2,f1}
 
		\gobansymbols{b1,c1}{a}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Černý žije}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{a2,b3,c3,c2,d2,d1}
 
		\white{a4,b4,c4,d3,e2,e1,e4}
 
		\gobansymbols{b1}{a}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Parníková čtyřka,\\rozhoduje \emph{a}}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{a3,b3,c3,c2,c1}
 
		\white{a4,b4,c4,d4,d3,d2,d1}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Černý je mrtvý}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
\subsection{Strategie}
 
Živé skupiny body tvoří, mrtvé body tratí. Velká část partie se tedy zabývá tím, jak udržet své skupiny bezpečné (a velké) a soupeřovy o jejich bezpečí připravit. Nejjednodušší poučka v tomto směru radí spojovat své kameny a rozdělovat soupeřovy. Více o tom ve Tvarech.
 

	
 
V rozích se oči i území tvoří nejsnáz, protože kraj gobanu představuje přirozenou, už hotovou, hranici. Druhé v pořadí jsou strany. Nejobtížněji se území buduje ve středu. Toto se nejvýrazněji projevuje na velké desce.
 

	
 
\subsection{Dobré tvary}
 
Zahrané kameny neleží jen tak samy o sobě. Tvoří určité tvary s kameny položenými dříve a je užitečné o nich tak přemýšlet. Například často není nutné spojovat kameny doslovně podle definice v pravidlech. Poslouží i skok o několik průsečíků, pokud víme, že soupeř náš tvar stejně nedokáže účinně rozdělit.
 

	
 
Nebudeme zabíhat do detailů, kdy který tvar použít. Pro nováčka stačí vědět, že tyto tvary existují, že své tahy by měl přednostně vybírat z tohoto přehledu, a měl by sám sledovat, kdy se mu který osvědčí.
 

	
 
\paragraph{Natažení} jindy \emph{sloupek} nebo \emph{sestoupení}. Japonsky \emph{nobi}. Tvoří pevné spojení, kameny sdílejí svobody, ale je to nejpomalejší druh šíření.
 

	
 
\cleargoban
 
\black{f4}
 
\black[1]{f5}
 
\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Natažení}\end{center}
 

	
 
\paragraph{Kosumi} šikmý tah se pořád nedá rozdělit. Když bílý zahraje \emph{a}, černému stačí odpovědět \emph{b} a naopak. Takovým párům ekvivalentních tahů se říká \emph{miai}.
 

	
 
\cleargoban
 
\black{f4}
 
\black[1]{g5}
 
\gobansymbols{f5,g4}{a}
 
\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Kosumi}\end{center}
 

	
 
\paragraph{Jednobodový skok} je rychlejší než předchozí. Dá se rozdělit, ale bez podpory dalších kamenů v okolí budou bílé kameny slabší a~v~nevýhodě.
 

	
 
\begin{figure}[!htb]
 
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{f4}
 
		\black[1]{h4}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Jednobodový skok}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{f4,h4}
 
		\white[1]{g5,g4}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Černý se snadno spojí}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{f5,h5}
 
		\white[1]{g5,g6,g4,f6,h6}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Možný střih}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
\paragraph{Keima} neboli koňský skok. Podobá se jednobodovému skoku.
 

	
 
\begin{figure}[!htb]
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{f4}
 
		\black[1]{h5}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Keima}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{f4,h5}
 
		\white[1]{g5,g4,h4}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Možný střih}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
\paragraph{Dvoubodový skok} je rychlejší a méně bezpečný než jednobodový skok.
 

	
 
\cleargoban
 
\black{g4}
 
\black[1]{k4}
 
\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Dvoubodový skok}\end{center}
 

	
 
\paragraph{Ogeima} správně japonsky \emph{ógeima} neboli velký koňský skok. Podobná dvoubodovému skoku.
 

	
 
\cleargoban
 
\black{k4}
 
\black[1]{n5}
 
\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Ogeima}\end{center}
 

	
 
\subsection{Špatné tvary}
 
Existuje naopak i řada tvarů, kterých byste se měli vyvarovat.
 

	
 
\paragraph{Rozstřižený jednobodový skok} kdo zahraje na \whitestone[1], znamená ohromný rozdíl. Pokud je to černý, má 3 silné spojené kameny vedle jednoho bílého. Pokud je to bílý, má najednou dva spojené kameny mezi dvěma jednotlivými černými. Druhý diagram zobrazuje obvyklé pokračování, ale výhoda je nyní spíš na straně bílého.
 
\begin{figure}[!htb]
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{f4,h4}
 
		\white{g5}
 
		\white[1]{g4}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Rozstřižený jednobodový skok}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{f5,h5}
 
		\white{g6,g5}
 
		\black[1]{g4,h4}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Pokračování}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
\paragraph{Rozstřižená keima} je rozdělená ještě dokonaleji než rozstřižený jednobodový skok. Černý může zachraňovat jeden nebo oba své kameny, ale nemá žádné dobré pokračování.
 

	
 
\cleargoban
 
\black{f4,h5}
 
\white{g5}
 
\white[1]{g4}
 
\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Rozstřižená keima}\end{center}
 

	
 
\paragraph{Sloní krok}
 
představuje menší krizi než předchozí tvary. Nicméně po bílém \emph{a} se černý bude obtížně spojovat. Přirozené pokračování zobrazené na druhém diagramu vytvoří mezi \blackstone[2] a \blackstone[\igotriangle] rozstřiženou keimu.
 

	
 
\begin{figure}[!htb]
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{k4}
 
		\black[1]{m6}
 
		\gobansymbols{l5}{a}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Sloní krok}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{k4}
 
		\black[\igotriangle]{m6}
 
		\white[1]{l5,l4,m5}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Střih}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
\paragraph{Prázdný trojúhelník} proslulý špatný tvar. Často vyžaduje další tah na \emph{a}, \emph{b}, \emph{c} nebo \emph{d}, který by byl stačil i bez \blackstone[1]. Ten je potom zbytečný. Vzácně je prázdný trojúhelník dobrý tah.
 

	
 
Pozor, plný trojúhelník obtáčející se kolem soupeřova kamene je dobrý tvar! Protože už je „zaplacený“ bílým \whitestone[\igotriangle] a míří na jeho zajetí.
 

	
 
\begin{figure}[!htb]
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{k4,l4}
 
		\black[1]{l5}
 
		\gobansymbols{j5,k6,l6,m5}{a}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Prázdný trojúhelník}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{k4,l4}
 
		\white[\igotriangle]{k5}
 
		\black[1]{l5}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Plný trojúhelník}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
\subsection{Základní tesudži}
 

	
 
\paragraph{Zpětné braní} anglicky \emph{snapback}.
 

	
 
\paragraph{Schody} anglicky \emph{ladder}
 

	
 
\paragraph{Hnízdo} anglicky \emph{net}, japonsky \emph{geta}.
 

	
 
\paragraph{Chytání u strany} některé tvary fungují odlišně ve středu a u strany nebo v rohu. Co jsme v oddíle u běžných tvarů popsali obecně jako nevýhodu, může u strany znamenat jasné chycení kamenů.
 

	
 
První dva diagramy zobrazují jednu běžnou situaci. Dalším tahem černý sebere tři bílé kameny. Třetí diagram je o linku výš, ale s trochou opatrnosti dokáže černý bílého taky nevyhnutelně zajmout.
 

	
 
\begin{figure}[!htb]
 
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{f2,g3}
 
		\white{g2}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Bílý se dá chytit}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
 
		\black[1]{h2,g1,h1,f1}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Pokračování}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{f3,h3}
 
		\white[1]{g3,g4,g2}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Bílý se dá chytit}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
\subsection{Slovníček}
 
\begin{description}[align=left]
 
\item[atari] odebrání předposlední svobody skupiny. Dalším tahem ji hráč může zajmout.
 
\item[dame]
 
\item[gote] opak sente.
 
\item[hvězda] tečka vyznačená na desce pro snazší orientaci.
 
\item[ko]
 
\item[komi]
 
\item[miai] mít k dispozici dva ekvivalentní tahy. Když soupeř zahraje jeden, hráč odpoví druhým.
 
\item[nakouknutí] anglicky \emph{peep}
 
\item[sente] hrát první, mít iniciativu. Opak \emph{gote}. V šachové terminologii \emph{tempo}.
 
\end{description}
 

	
 
\section{Druhá lekce}
 
Druhá lekce se nezabývá tím, jak hrát, ale všeobecným přehledem některých dalších záležitostí pro orientaci mezi goisty.
 

	
 
\subsection{Varianty}
 

	
 
\paragraph{Hendikepy}
 
Go umožňuje nastavit na začátku partie hendikep, takže si mohou zahrát vyrovnanou partii i hráči značně odlišné výkonnosti. Černému si může před začátkem partie umístit na desku několik svých kamenů. Obvyklý počet je od dvou do devíti. To umožňuje plynule nastavitelné zvýšení obtížnosti pro bílého, aniž by to příliš narušilo charakter hry.
 

	
 
Obvyklý je japonský hendikep, který se pokládá na pevně předepsaná místa na desce. Čínský hendikep dovoluje černému umístit hendikepové kameny na libovolné průsečíky. První tah v hendikepové partii hraje bílý.
 

	
 
Japonské hendikepy (všechny desky z pohledu černého):
 
\igofontsize{7}
 
\begin{figure}[!htb]
 
\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
	\cleargoban
 
	\black{d4,q16}
 
	\begin{center}\shortstack{\showfullgoban\\2}\end{center}
 
\end{minipage}
 
\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
	\cleargoban
 
	\black{d4,q16,q4}
 
	\begin{center}\shortstack{\showfullgoban\\3}\end{center}
 
\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
\begin{figure}[!htb]
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{d4,q16,q4,d16}
 
		\begin{center}\shortstack{\showfullgoban\\4}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{d4,q16,q4,d16,k10}
 
		\begin{center}\shortstack{\showfullgoban\\5}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
\begin{figure}[!htb]
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{d4,q16,q4,d16,d10,q10}
 
		\begin{center}\shortstack{\showfullgoban\\6}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{d4,q16,q4,d16,d10,q10,k10}
 
		\begin{center}\shortstack{\showfullgoban\\7}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
\begin{figure}[!htb]
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{d4,q16,q4,d16,d10,q10,k4,k16}
 
		\begin{center}\shortstack{\showfullgoban\\8}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{d4,q16,q4,d16,d10,q10,k4,k16,k10}
 
		\begin{center}\shortstack{\showfullgoban\\9}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
\paragraph{Reverzní komi}
 
Šance v go se dají upravit také změnou komi. Nejnižší je „jednohendikep“ či hra „bez komi“, kdy bílý dostává místo komi 6,5 pouze půl bodu. Černému se tak zachovává výhoda prvního tahu. Stejně tak v běžných hendikepech se komi redukuje na půlbod.
 

	
 
Nebo je možné v partii hrané bez hendikepových kamenů připočíst body pro černého (komi je v tom případě oproti běžnému stavu obrácené). Jeden osvědčený přepočet používá 10 bodů za každý hendikepový kámen. Alternativně se dá vyjít ze spravedlivého komi 6,5, které kompenzuje půl tahu. Pak jeden kámen -- celý tah -- odpovídá 13 bodům.
 

	
 
\paragraph{Rengo}
 
Rengo je populární varianta go pro čtyři hráče. Hraje se jako dva proti dvěma. Jeden pár se střídá na tahu za černé, druhý za bílé. Začíná dáma nebo slabší hráč.
 

	
 
Na turnajích se obvykle vyžadují smíšené páry a hra se pak nazývá \emph{párové go}. Je zakázáno se v páru domlouvat na strategii. Povolená komunikace se omezuje na „Kdo je na tahu?“, „Vzdáme?“ a příslušné odpovědi. V přátelských partiích záleží na domluvě, kolik komentářů chcete tolerovat.
 

	
 
Pokud někdo táhne mimo správné pořadí a soupeři na to upozorní před vlastním tahem, platí provinilec tři zajatce jako pokutu. Hra pak pokračuje jako obyčejně.
 

	
 
Např. se hraje v pořadí \blackstone A, \whitestone B, \blackstone C, \whitestone D, \blackstone A, … Na tahu je \emph{A}. \emph{C} ho omylem přeskočí a zahraje sám. Jako další pak pokračuje \emph{D} (nikoli \emph{B}).
 

	
 
\paragraph{Jednobarevné go}
 

	
 
\paragraph{Slepé go}
 

	
 
\subsection{Nigiri}
 
Když hráči před  rovnou partií rozhodují, kdo bude hrát černými a~kdo bílými, provedou \emph{nigiri}. Jeden hráč -- ten silnější, starší nebo váženější -- vezme do ruky hrst bílých kamenů. Druhý hádá, zda jich je lichý nebo sudý počet -- položí na desku jeden nebo dva černé kameny. První rozloží své nabrané kameny a přepočítá, zda černý uhodl, či ne.
 

	
 
Pokud hádal správně, nechává si do partie černé kameny. V opačném případě si hráči barvy prohodí.
 

	
 
\subsection{Etiketa}
 
\subsection{Pravidla turnajové partie}
 
\subsection{Třídy a rating}
 

	
 
\end{document}
0 comments (0 inline, 0 general)