Changeset - d1f9ee553920
[Not reviewed]
default
0 2 0
Laman - 4 years ago 2021-04-10 17:04:45

termíny skupina-řetěz
2 files changed with 4 insertions and 5 deletions:
0 comments (0 inline, 0 general)
pravidla.pdf
Show inline comments
 
binary diff not shown
pravidla.tex
Show inline comments
 
@@ -36,54 +36,53 @@
 
		\item Slovníček
 
		\item Odkazy
 
	\end{enumerate}
 

	
 
	\paragraph{Druhá lekce}
 
	\begin{enumerate}
 
		\item Varianty (hendikepy, rengo, jednobarevné a slepé go)
 
		\item Nigiri
 
		\item Etiketa (fráze, zdvořilý trojúhelník, vzdávání)
 
		\item Pravidla turnajové partie (hodiny a časové systémy, slušné chování, řešení sporů)
 
		\item Třídy a rating
 
	\end{enumerate}
 

	
 
Pravidla go jsou velice jednoduchá a dají se pochopit za krátkou chvíli. Přesto dávají povstat nesmírně hluboké a bohaté hře. V~následující kapitole si přiblížíme, jak s go začít.
 

	
 
Existuje více kodifikovaných verzí pravidel, lišících se v drobných nuancích. Uvádíme neformálně popsaná \emph{česká pravidla}, upravenou variantu \emph{japonských pravidel}.
 

	
 
\section{Pravidla}
 
\subsection{Základní mechanismy}
 
Hraje se na čtvercové desce 19×19 průsečíků. Alternativně též na 9×9 nebo 13×13. Partie na menších deskách jsou kratší a méně strategické.
 

	
 
Hrají dva hráči, jeden s černými, druhý s bílými kameny. Střídají se na tahu, po jednom pokládají své kameny na volné průsečíky. Položené kameny se po desce dále nijak neposunují. Začíná černý.
 

	
 
\subsection{Skupiny, svobody}
 
% ale běžně používáme skupinu v širším významu
 
Několik kamenů stejné barvy tvoří \emph{skupinu}, pokud spolu těsně sousedí. Z každého lze tedy přejít na
 
Několik kamenů stejné barvy tvoří \emph{řetěz}, pokud spolu těsně sousedí. Z každého lze tedy přejít na
 
libovolný jiný kroky svisle a~vodorovně
 
po kamenech vlastní barvy.
 
po kamenech vlastní barvy. Častějším pojmem je \emph{skupina}, která se ale používá pro kameny logicky související, ne nutně pevně spojené.
 

	
 
Prázdný průsečík sousedící se skupinou se nazývá \emph{svoboda skupiny}. Pokud hráč svým tahem odejme skupině poslední svobodu, odstraní tuto skupinu z desky a nechá si kameny jako \emph{zajatce}. Na konci partie se mu přičtou ke skóre.
 
Prázdný průsečík sousedící s řetězem se nazývá \emph{svoboda}. Kameny s poslední svobodou jsou v \emph{atari}. Pokud hráč svým tahem odejme soupeřovým kamenům poslední svobodu, odstraní tento řetěz z desky a nechá si kameny jako \emph{zajatce}. Na konci partie se mu přičtou ke skóre.
 

	
 
\cleargoban
 
\black{e1,e2,e3,f3}
 
\white{f1,f2,g2,g3}
 
\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Černá skupina s 5\\a bílá skupina se 4 svobodami}\end{center}
 

	
 
\subsection{Oči; život a smrt}
 
Při volbě tahu nás omezují dva zákazy. Prvním z nich je \emph{sebevražda}. Hráč nesmí po tahu nechat vlastní skupinu bez svobod. Pokud ovšem zároveň zajme
 
soupeřovy kameny, o sebevraždu se nejedná,
 
protože takto jeho skupina nezůstane bez svobod.
 

	
 
\begin{figure}[!htb]
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\white{d1,d2,e2,f2,f1}
 
		\gobansymbols{e1}{a}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Černý nemůže zahrát \emph{a}}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\black{c1,c2,d3,e3,f3,g2,g1}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Nyní už ano}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
@@ -419,27 +418,27 @@ První dva diagramy zobrazují jednu běžnou situaci. Dalším tahem černý sebere tři bílé kameny. Třetí diagram je o linku výš, ale s trochou opatrnosti dokáže černý bílého taky nevyhnutelně zajmout.
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Bílý se dá chytit}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
\subsection{Slovníček}
 
\begin{description}[align=left]
 
\item[atari] odebrání předposlední svobody skupiny. Dalším tahem ji hráč může zajmout.
 
\item[dame]
 
\item[gote] opak sente.
 
\item[hvězda] tečka vyznačená na desce pro snazší orientaci.
 
\item[ko]
 
\item[komi]
 
\item[miai] mít k dispozici dva ekvivalentní tahy. Když soupeř zahraje jeden, hráč odpoví druhým.
 
\item[nakouknutí] anglicky \emph{peep}
 
\item[sente] hrát první, mít iniciativu. Opak \emph{gote}. V šachové terminologii \emph{tempo}.
 
\end{description}
 

	
 
\section{Druhá lekce}
 

	
 
\subsection{Varianty}
 

	
 
\subsection{Nigiri}
 
Když hráči před  rovnou partií rozhodují, kdo bude hrát černými a~kdo bílými, provedou \emph{nigiri}. Jeden hráč -- ten silnější, starší nebo váženější -- vezme do ruky hrst bílých kamenů. Druhý hádá, zda jich je lichý nebo sudý počet -- položí na desku jeden nebo dva černé kameny. První rozloží své nabrané kameny a přepočítá, zda černý uhodl, či ne.
 

	
 
Pokud hádal správně, nechává si do partie černé kameny a začíná. V opačném případě si hráči barvy prohodí.
 
Pokud hádal správně, nechává si do partie černé kameny. V opačném případě si hráči barvy prohodí.
 

	
 
\end{document}
0 comments (0 inline, 0 general)