Changeset - d1f9ee553920
[Not reviewed]
default
0 2 0
Laman - 4 years ago 2021-04-10 17:04:45

termíny skupina-řetěz
2 files changed with 4 insertions and 5 deletions:
0 comments (0 inline, 0 general)
pravidla.pdf
Show inline comments
 
binary diff not shown
pravidla.tex
Show inline comments
 
@@ -12,102 +12,101 @@
 
\begin{document}
 
	\author{Tadeáš „Laman“ Berkman 2. dan}
 
	\date{2021}
 
	
 
	\chapter{Pravidla a první lekce}
 
	
 
	\paragraph{Pravidla}
 
	\begin{enumerate}
 
		\item Základní mechanismy
 
		\item Skupiny, svobody
 
		\item Oči; život a smrt
 
		\item Ko
 
		\item Seki
 
		\item Konec hry a počítání skóre
 
	\end{enumerate}
 

	
 
	\paragraph{První lekce}
 
	\begin{enumerate}
 
		\item Mrtvé oči
 
		\item Strategie
 
		\item Dobré tvary
 
		\item Špatné tvary
 
		\item Základní tesudži
 
		\item Úlohy k procvičení
 
		\item Slovníček
 
		\item Odkazy
 
	\end{enumerate}
 

	
 
	\paragraph{Druhá lekce}
 
	\begin{enumerate}
 
		\item Varianty (hendikepy, rengo, jednobarevné a slepé go)
 
		\item Nigiri
 
		\item Etiketa (fráze, zdvořilý trojúhelník, vzdávání)
 
		\item Pravidla turnajové partie (hodiny a časové systémy, slušné chování, řešení sporů)
 
		\item Třídy a rating
 
	\end{enumerate}
 

	
 
Pravidla go jsou velice jednoduchá a dají se pochopit za krátkou chvíli. Přesto dávají povstat nesmírně hluboké a bohaté hře. V~následující kapitole si přiblížíme, jak s go začít.
 

	
 
Existuje více kodifikovaných verzí pravidel, lišících se v drobných nuancích. Uvádíme neformálně popsaná \emph{česká pravidla}, upravenou variantu \emph{japonských pravidel}.
 

	
 
\section{Pravidla}
 
\subsection{Základní mechanismy}
 
Hraje se na čtvercové desce 19×19 průsečíků. Alternativně též na 9×9 nebo 13×13. Partie na menších deskách jsou kratší a méně strategické.
 

	
 
Hrají dva hráči, jeden s černými, druhý s bílými kameny. Střídají se na tahu, po jednom pokládají své kameny na volné průsečíky. Položené kameny se po desce dále nijak neposunují. Začíná černý.
 

	
 
\subsection{Skupiny, svobody}
 
% ale běžně používáme skupinu v širším významu
 
Několik kamenů stejné barvy tvoří \emph{skupinu}, pokud spolu těsně sousedí. Z každého lze tedy přejít na
 
Několik kamenů stejné barvy tvoří \emph{řetěz}, pokud spolu těsně sousedí. Z každého lze tedy přejít na
 
libovolný jiný kroky svisle a~vodorovně
 
po kamenech vlastní barvy.
 
po kamenech vlastní barvy. Častějším pojmem je \emph{skupina}, která se ale používá pro kameny logicky související, ne nutně pevně spojené.
 

	
 
Prázdný průsečík sousedící se skupinou se nazývá \emph{svoboda skupiny}. Pokud hráč svým tahem odejme skupině poslední svobodu, odstraní tuto skupinu z desky a nechá si kameny jako \emph{zajatce}. Na konci partie se mu přičtou ke skóre.
 
Prázdný průsečík sousedící s řetězem se nazývá \emph{svoboda}. Kameny s poslední svobodou jsou v \emph{atari}. Pokud hráč svým tahem odejme soupeřovým kamenům poslední svobodu, odstraní tento řetěz z desky a nechá si kameny jako \emph{zajatce}. Na konci partie se mu přičtou ke skóre.
 

	
 
\cleargoban
 
\black{e1,e2,e3,f3}
 
\white{f1,f2,g2,g3}
 
\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Černá skupina s 5\\a bílá skupina se 4 svobodami}\end{center}
 

	
 
\subsection{Oči; život a smrt}
 
Při volbě tahu nás omezují dva zákazy. Prvním z nich je \emph{sebevražda}. Hráč nesmí po tahu nechat vlastní skupinu bez svobod. Pokud ovšem zároveň zajme
 
soupeřovy kameny, o sebevraždu se nejedná,
 
protože takto jeho skupina nezůstane bez svobod.
 

	
 
\begin{figure}[!htb]
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\white{d1,d2,e2,f2,f1}
 
		\gobansymbols{e1}{a}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Černý nemůže zahrát \emph{a}}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\black{c1,c2,d3,e3,f3,g2,g1}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Nyní už ano}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
Z toho vyplývá jeden z klíčových konceptů go. Na prázdný průsečík obklopený kameny mé barvy může soupeř zahrát pouze tehdy, když předem vyplní všechny ostatní svobody dané skupiny. Takovému průsečíku se říká \emph{oko}. Skupinu se dvěma a více očima nelze podle předchozích pravidel nikdy zajmout a řekne se o ní, že je \emph{živá}. Naopak skupina, které není možno zajistit dvě oči, je \emph{mrtvá}. Oči mohou sestávat z více průsečíků, stejně jako skupiny sestávají z více kamenů.
 

	
 
\begin{figure}[!htb]
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{a2,b1,b3,c2}
 
		\white{b4,c4,d3,d2}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Živá černá skupina}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{k2,l2,m2,n2}
 
		\white{j2,k3,l3,m3,n3,o2}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Mrtvá černá skupina}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
Oko může být \emph{falešné}, pokud soupeř po odebrání vnějších svobod přinutí hráče k zaplnění oka nebo zajme jeho kameny. Takové oko k životu skupiny nepřispívá.
 

	
 
\cleargoban
 
\black{f1,f2,g2,h1,j2,k2,l2,k1,m1}
 
\white{e2,f3,g3,h3,h2,j3,k3,l3,m2,n2}
 
\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Falešné oči}\end{center}
 

	
 
@@ -395,51 +394,51 @@ Pozor, plný trojúhelník obtáčející se kolem soupeřova kamene je dobrý tvar! Protože už je „zaplacený“ bílým \whitestone[\igotriangle] a míří na jeho zajetí.
 

	
 
\paragraph{Schody} anglicky \emph{ladder}
 

	
 
\paragraph{Hnízdo} anglicky \emph{net}, japonsky \emph{geta}.
 

	
 
\paragraph{Chytání u strany} některé tvary fungují odlišně ve středu a u strany nebo v rohu. Co jsme v oddíle u běžných tvarů popsali obecně jako nevýhodu, může u strany znamenat jasné chycení kamenů.
 

	
 
První dva diagramy zobrazují jednu běžnou situaci. Dalším tahem černý sebere tři bílé kameny. Třetí diagram je o linku výš, ale s trochou opatrnosti dokáže černý bílého taky nevyhnutelně zajmout.
 

	
 
\begin{figure}[!htb]
 
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{f2,g3}
 
		\white{g2}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Bílý se dá chytit}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
 
		\black[1]{h2,g1,h1,f1}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Pokračování}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{f3,h3}
 
		\white[1]{g3,g4,g2}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Bílý se dá chytit}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
\subsection{Slovníček}
 
\begin{description}[align=left]
 
\item[atari] odebrání předposlední svobody skupiny. Dalším tahem ji hráč může zajmout.
 
\item[dame]
 
\item[gote] opak sente.
 
\item[hvězda] tečka vyznačená na desce pro snazší orientaci.
 
\item[ko]
 
\item[komi]
 
\item[miai] mít k dispozici dva ekvivalentní tahy. Když soupeř zahraje jeden, hráč odpoví druhým.
 
\item[nakouknutí] anglicky \emph{peep}
 
\item[sente] hrát první, mít iniciativu. Opak \emph{gote}. V šachové terminologii \emph{tempo}.
 
\end{description}
 

	
 
\section{Druhá lekce}
 

	
 
\subsection{Varianty}
 

	
 
\subsection{Nigiri}
 
Když hráči před  rovnou partií rozhodují, kdo bude hrát černými a~kdo bílými, provedou \emph{nigiri}. Jeden hráč -- ten silnější, starší nebo váženější -- vezme do ruky hrst bílých kamenů. Druhý hádá, zda jich je lichý nebo sudý počet -- položí na desku jeden nebo dva černé kameny. První rozloží své nabrané kameny a přepočítá, zda černý uhodl, či ne.
 

	
 
Pokud hádal správně, nechává si do partie černé kameny a začíná. V opačném případě si hráči barvy prohodí.
 
Pokud hádal správně, nechává si do partie černé kameny. V opačném případě si hráči barvy prohodí.
 

	
 
\end{document}
0 comments (0 inline, 0 general)