Changeset - 790983af0f02
[Not reviewed]
default
0 2 0
Laman - 4 years ago 2021-04-18 13:12:39

hendikepy
2 files changed with 77 insertions and 0 deletions:
0 comments (0 inline, 0 general)
pravidla.pdf
Show inline comments
 
binary diff not shown
pravidla.tex
Show inline comments
 
@@ -152,12 +152,14 @@ Kameny mohou žít také méně obvyklým způsobem. Když skupina nemá dvě oči, ale ani ji není možné zajmout, například protože soupeřovy kameny by při takovém pokusu byly zajaty první, jedná se o situaci \emph{seki}.
 
		\white{a3,b3,c3,c4,d4,e4,f3,g3,h3,j2,j1,j4}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Složitější seki}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
\subsection{Konec hry a počítání skóre}
 
%vzdání
 

	
 
Kdy partie končí a jak se rozhoduje o vítězi? Deska se postupně zaplňuje a když hráč nemá, jak by zahráním kamene zlepšil svou pozici, může se tahu vzdát slovem \emph{pass}. Jakmile pasují oba hráči hned po sobě, partie končí a přejde se k počítání bodů.
 

	
 
Za prvé se hráči dohodnou, které kameny jsou mrtvé, odeberou je z desky a přidají k zajatcům. Pokud by se neshodli, je možné partii obnovit a spornou situaci vyřešit. Nyní je \emph{území} hráče tvořené prázdnými průsečíky v očích, sousedících se skupinami pouze jeho barvy. Pokud sousedí s černými i bílými živými kameny, jedná se o neutrální body neboli \emph{dame} a ne o území. Oči v seki se jako území též nepočítají.
 

	
 
Konečně \emph{skóre} hráče tvoří rozdíl počtu průsečíků v jeho území a~počtu kamenů v soupeřově zajetí.
 

	
 
@@ -430,15 +432,90 @@ První dva diagramy zobrazují jednu běžnou situaci. Dalším tahem černý sebere tři bílé kameny. Třetí diagram je o linku výš, ale s trochou opatrnosti dokáže černý bílého taky nevyhnutelně zajmout.
 
\item[miai] mít k dispozici dva ekvivalentní tahy. Když soupeř zahraje jeden, hráč odpoví druhým.
 
\item[nakouknutí] anglicky \emph{peep}
 
\item[sente] hrát první, mít iniciativu. Opak \emph{gote}. V šachové terminologii \emph{tempo}.
 
\end{description}
 

	
 
\section{Druhá lekce}
 
Druhá lekce se nezabývá tím, jak hrát, ale všeobecným přehledem některých dalších záležitostí pro orientaci mezi goisty.
 

	
 
\subsection{Varianty}
 

	
 
\paragraph{Hendikepy}
 
Go umožňuje nastavit na začátku partie hendikep, takže si mohou zahrát vyrovnanou partii i hráči značně odlišné výkonnosti. Černému si může před začátkem partie umístit na desku několik svých kamenů. Obvyklý počet je od dvou do devíti. To umožňuje plynule nastavitelné zvýšení obtížnosti pro bílého, aniž by to příliš narušilo charakter hry.
 

	
 
Obvyklý je japonský hendikep, který se pokládá na pevně předepsaná místa na desce. Čínský hendikep dovoluje černému umístit hendikepové kameny na libovolné průsečíky. První tah v hendikepové partii hraje bílý.
 

	
 
Japonské hendikepy (všechny desky z pohledu černého):
 
\igofontsize{7}
 
\begin{figure}[!htb]
 
\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
	\cleargoban
 
	\black{d4,q16}
 
	\begin{center}\shortstack{\showfullgoban\\2}\end{center}
 
\end{minipage}
 
\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
	\cleargoban
 
	\black{d4,q16,q4}
 
	\begin{center}\shortstack{\showfullgoban\\3}\end{center}
 
\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
\begin{figure}[!htb]
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{d4,q16,q4,d16}
 
		\begin{center}\shortstack{\showfullgoban\\4}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{d4,q16,q4,d16,k10}
 
		\begin{center}\shortstack{\showfullgoban\\5}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
\begin{figure}[!htb]
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{d4,q16,q4,d16,d10,q10}
 
		\begin{center}\shortstack{\showfullgoban\\6}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{d4,q16,q4,d16,d10,q10,k10}
 
		\begin{center}\shortstack{\showfullgoban\\7}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
\begin{figure}[!htb]
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{d4,q16,q4,d16,d10,q10,k4,k16}
 
		\begin{center}\shortstack{\showfullgoban\\8}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{d4,q16,q4,d16,d10,q10,k4,k16,k10}
 
		\begin{center}\shortstack{\showfullgoban\\9}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
\paragraph{Reverzní komi}
 
Šance v go se dají upravit také změnou komi. Nejnižší je „jednohendikep“ či hra „bez komi“, kdy bílý dostává místo komi 6,5 pouze půl bodu. Černému se tak zachovává výhoda prvního tahu. Stejně tak v běžných hendikepech se komi redukuje na půlbod.
 

	
 
Nebo je možné v partii hrané bez hendikepových kamenů připočíst body pro černého (komi je v tom případě oproti běžnému stavu obrácené). Jeden osvědčený přepočet používá 10 bodů za každý hendikepový kámen. Alternativně se dá vyjít ze spravedlivého komi 6,5, které kompenzuje půl tahu. Pak jeden kámen -- celý tah -- odpovídá 13 bodům.
 

	
 
\paragraph{Rengo}
 

	
 
\paragraph{Jednobarevné go}
 

	
 
\paragraph{Slepé go}
 

	
 
\subsection{Nigiri}
 
Když hráči před  rovnou partií rozhodují, kdo bude hrát černými a~kdo bílými, provedou \emph{nigiri}. Jeden hráč -- ten silnější, starší nebo váženější -- vezme do ruky hrst bílých kamenů. Druhý hádá, zda jich je lichý nebo sudý počet -- položí na desku jeden nebo dva černé kameny. První rozloží své nabrané kameny a přepočítá, zda černý uhodl, či ne.
 

	
 
Pokud hádal správně, nechává si do partie černé kameny. V opačném případě si hráči barvy prohodí.
 

	
 
\subsection{Etiketa}
 
\subsection{Pravidla turnajové partie}
 
\subsection{Třídy a rating}
 

	
 
\end{document}
0 comments (0 inline, 0 general)