Changeset - 6a294282749d
[Not reviewed]
default
0 1 0
Laman - 4 years ago 2021-03-13 21:49:21

pravidla
1 file changed with 38 insertions and 5 deletions:
0 comments (0 inline, 0 general)
pravidla.tex
Show inline comments
 
\documentclass[a5paper]{book}
 
\usepackage[a5paper]{geometry}
 
\usepackage[utf8]{inputenc}
 
%\usepackage[utf8]{inputenc}
 

	
 
\usepackage{polyglossia}
 
\setdefaultlanguage[]{czech}
 

	
 
\begin{document}
 
	\author{Tadeáš „Laman“ Berkman 2. dan}
 
	\date{2021}
 
	
 
	\section*{Pravidla a první lekce}
 
	\chapter{Pravidla a první lekce}
 
	
 
	\paragraph{Pravidla}
 
	\begin{enumerate}
 
		\item Základní mechanismy
 
		\item Svobody, skupiny
 
		\item Život a smrt
 
		\item Skupiny, svobody
 
		\item Oči; život a smrt
 
		\item Ko
 
		\item Konec hry a počítání skóre
 
		\item Seki
 
@@ -20,6 +23,7 @@
 

	
 
	\paragraph{První lekce}
 
	\begin{enumerate}
 
		\item Mrtvé oči
 
		\item Strategie
 
		\item Dobré tvary
 
		\item Špatné tvary
 
@@ -36,5 +40,34 @@
 
		\item Pravidla turnajové partie (hodiny a časové systémy, slušné chování, řešení sporů)
 
		\item Třídy a rating
 
	\end{enumerate}
 
	
 

	
 
Pravidla go jsou velice jednoduchá a dají se pochopit za krátkou chvíli. Přesto dávají povstat nesmírně hluboké a bohaté hře. V~následující kapitole si přiblížíme, jak s go začít.
 

	
 
Existuje více kodifikovaných verzí pravidel, lišících se v drobných nuancích. Následují \emph{česká pravidla}, upravená varianta \emph{japonských pravidel}.
 

	
 
\section{Pravidla}
 
\subsection{Základní mechanismy}
 
Hraje se na čtvercové desce 19×19 průsečíků. Alternativně též na 9×9 nebo 13×13. Partie na menších deskách jsou kratší a méně strategické.
 

	
 
Hrají dva hráči, jeden s černými, druhý s bílými kameny. Střídají se na tahu, po jednom pokládají své kameny na volné průsečíky. Položené kameny se po desce dále nijak neposunují. Začíná černý.
 

	
 
\subsection{Skupiny, svobody}
 
Několik kamenů stejné barvy spolu tvoří \emph{skupinu}, pokud spolu těsně sousedí. Z každého lze tedy přejít na
 
libovolný jiný kroky svisle a vodorovně
 
po kamenech vlastní barvy.
 

	
 
Prázdný průsečík sousedící se skupinou se nazývá \emph{svoboda skupiny}. Pokud hráč svým tahem odejme skupině poslední svobodu, odstraní tuto skupinu z desky a nechá si kameny jako \emph{zajatce}. Na konci partie se mu přičtou ke skóre.
 

	
 
\subsection{Oči; život a smrt}
 
Při volbě tahu nás omezují dva zákazy. Prvním z nich je \emph{sebevražda}. Hráč nesmí po tahu nechat vlastní skupinu bez svobod. Pokud ovšem zároveň zajmesoupeřovy kameny, o sebevraždu se nejedná,protože takto jeho skupina nezůstane bez svobod.
 

	
 
Z toho vyplývá jeden z klíčových konceptů go. Na prázdný průsečík obklopený kameny mé barvy může soupeř zahrát pouze tehdy, když předem vyplní všechny ostatní svobody dané skupiny. Takovému průsečíku se říká \emph{oko}. Skupinu se dvěma a více očima nelze podle předchozích pravidel nikdy zajmout a řekne se o ní, že je \emph{živá}. Naopak skupina, které není možno zajistit dvě oči, je \emph{mrtvá}. Oči sestávající z více než jednoho průsečíku fungují stejně dobře.
 

	
 
\subsection[Ko]{Ko\footnote{Správně japonsky \emph{kó}, česky běžně \emph{ko}.}}
 
Není obtížné dojít k pozici, kde vezmeme kámen, soupeř nás vezme nazpět, my zase vezmeme jeho atd. v nekonečném cyklu. Proto existuje pravidlo \emph{ko}, zapovídající hráči zopakovat pozici na desce těsně před soupeřovým tahem.
 

	
 
Tím, že musí zahrát jinam, umožňuje soupeři zaplnit ko a ukončit opakování. Nicméně při vhodné volbě tento tah funguje jako \emph{ko hrozba} a soupeř je nucen na něj odpovědět (víc, než zaplnit ko). Pak následuje typická posloupnost ko hrozba, odpověď, vybrání ko, hrozba, odpověď, vybrání, … dokud nepřijde hrozba bodově menší než ko. Tehdy hráč na tahu vyhrál ko, ukončí ho a druhý si vezme kompenzaci v podobě nezodpovězené ko hrozby.
 

	
 
Tato podoba ko nezabraňuje všem cyklům. Vzácně se může objevit \emph{trojité ko}. Taková partie končí remízou. Jiné varianty pravidel řeší i trojité ko.
 

	
 
\end{document}
0 comments (0 inline, 0 general)