diff --git a/pravidla.tex b/pravidla.tex --- a/pravidla.tex +++ b/pravidla.tex @@ -1,18 +1,21 @@ \documentclass[a5paper]{book} \usepackage[a5paper]{geometry} -\usepackage[utf8]{inputenc} +%\usepackage[utf8]{inputenc} + +\usepackage{polyglossia} +\setdefaultlanguage[]{czech} \begin{document} \author{Tadeáš „Laman“ Berkman 2. dan} \date{2021} - \section*{Pravidla a první lekce} + \chapter{Pravidla a první lekce} \paragraph{Pravidla} \begin{enumerate} \item Základní mechanismy - \item Svobody, skupiny - \item Život a smrt + \item Skupiny, svobody + \item Oči; život a smrt \item Ko \item Konec hry a počítání skóre \item Seki @@ -20,6 +23,7 @@ \paragraph{První lekce} \begin{enumerate} + \item Mrtvé oči \item Strategie \item Dobré tvary \item Špatné tvary @@ -36,5 +40,34 @@ \item Pravidla turnajové partie (hodiny a časové systémy, slušné chování, řešení sporů) \item Třídy a rating \end{enumerate} - + +Pravidla go jsou velice jednoduchá a dají se pochopit za krátkou chvíli. Přesto dávají povstat nesmírně hluboké a bohaté hře. V~následující kapitole si přiblížíme, jak s go začít. + +Existuje více kodifikovaných verzí pravidel, lišících se v drobných nuancích. Následují \emph{česká pravidla}, upravená varianta \emph{japonských pravidel}. + +\section{Pravidla} +\subsection{Základní mechanismy} +Hraje se na čtvercové desce 19×19 průsečíků. Alternativně též na 9×9 nebo 13×13. Partie na menších deskách jsou kratší a méně strategické. + +Hrají dva hráči, jeden s černými, druhý s bílými kameny. Střídají se na tahu, po jednom pokládají své kameny na volné průsečíky. Položené kameny se po desce dále nijak neposunují. Začíná černý. + +\subsection{Skupiny, svobody} +Několik kamenů stejné barvy spolu tvoří \emph{skupinu}, pokud spolu těsně sousedí. Z každého lze tedy přejít na +libovolný jiný kroky svisle a vodorovně +po kamenech vlastní barvy. + +Prázdný průsečík sousedící se skupinou se nazývá \emph{svoboda skupiny}. Pokud hráč svým tahem odejme skupině poslední svobodu, odstraní tuto skupinu z desky a nechá si kameny jako \emph{zajatce}. Na konci partie se mu přičtou ke skóre. + +\subsection{Oči; život a smrt} +Při volbě tahu nás omezují dva zákazy. Prvním z nich je \emph{sebevražda}. Hráč nesmí po tahu nechat vlastní skupinu bez svobod. Pokud ovšem zároveň zajme soupeřovy kameny, o sebevraždu se nejedná, protože takto jeho skupina nezůstane bez svobod. + +Z toho vyplývá jeden z klíčových konceptů go. Na prázdný průsečík obklopený kameny mé barvy může soupeř zahrát pouze tehdy, když předem vyplní všechny ostatní svobody dané skupiny. Takovému průsečíku se říká \emph{oko}. Skupinu se dvěma a více očima nelze podle předchozích pravidel nikdy zajmout a řekne se o ní, že je \emph{živá}. Naopak skupina, které není možno zajistit dvě oči, je \emph{mrtvá}. Oči sestávající z více než jednoho průsečíku fungují stejně dobře. + +\subsection[Ko]{Ko\footnote{Správně japonsky \emph{kó}, česky běžně \emph{ko}.}} +Není obtížné dojít k pozici, kde vezmeme kámen, soupeř nás vezme nazpět, my zase vezmeme jeho atd. v nekonečném cyklu. Proto existuje pravidlo \emph{ko}, zapovídající hráči zopakovat pozici na desce těsně před soupeřovým tahem. + +Tím, že musí zahrát jinam, umožňuje soupeři zaplnit ko a ukončit opakování. Nicméně při vhodné volbě tento tah funguje jako \emph{ko hrozba} a soupeř je nucen na něj odpovědět (víc, než zaplnit ko). Pak následuje typická posloupnost ko hrozba, odpověď, vybrání ko, hrozba, odpověď, vybrání, … dokud nepřijde hrozba bodově menší než ko. Tehdy hráč na tahu vyhrál ko, ukončí ho a druhý si vezme kompenzaci v podobě nezodpovězené ko hrozby. + +Tato podoba ko nezabraňuje všem cyklům. Vzácně se může objevit \emph{trojité ko}. Taková partie končí remízou. Jiné varianty pravidel řeší i trojité ko. + \end{document}