Changeset - 1da7048d9a4b
[Not reviewed]
default
0 1 0
Laman - 4 years ago 2021-03-14 14:20:06

mrtvé oči
1 file changed with 92 insertions and 3 deletions:
0 comments (0 inline, 0 general)
pravidla.tex
Show inline comments
 
@@ -5,6 +5,10 @@
 
\usepackage{polyglossia}
 
\setdefaultlanguage[]{czech}
 

	
 
\usepackage{enumitem}
 

	
 
\usepackage{igo}
 

	
 
\begin{document}
 
	\author{Tadeáš „Laman“ Berkman 2. dan}
 
	\date{2021}
 
@@ -52,14 +56,16 @@ Hraje se na čtvercové desce 19×19 průsečíků. Alternativně též na 9×9 nebo 13×13. Partie na menších deskách jsou kratší a méně strategické.
 
Hrají dva hráči, jeden s černými, druhý s bílými kameny. Střídají se na tahu, po jednom pokládají své kameny na volné průsečíky. Položené kameny se po desce dále nijak neposunují. Začíná černý.
 

	
 
\subsection{Skupiny, svobody}
 
Několik kamenů stejné barvy spolu tvoří \emph{skupinu}, pokud spolu těsně sousedí. Z každého lze tedy přejít na
 
libovolný jiný kroky svisle a~vodorovně
 
Několik kamenů stejné barvy spolu tvoří \emph{skupinu}, pokud spolu těsně sousedí. Z každého lze tedy přejít na
 
libovolný jiný kroky svisle a~vodorovně
 
po kamenech vlastní barvy.
 

	
 
Prázdný průsečík sousedící se skupinou se nazývá \emph{svoboda skupiny}. Pokud hráč svým tahem odejme skupině poslední svobodu, odstraní tuto skupinu z desky a nechá si kameny jako \emph{zajatce}. Na konci partie se mu přičtou ke skóre.
 

	
 
\subsection{Oči; život a smrt}
 
Při volbě tahu nás omezují dva zákazy. Prvním z nich je \emph{sebevražda}. Hráč nesmí po tahu nechat vlastní skupinu bez svobod. Pokud ovšem zároveň zajmesoupeřovy kameny, o sebevraždu se nejedná,protože takto jeho skupina nezůstane bez svobod.
 
Při volbě tahu nás omezují dva zákazy. Prvním z nich je \emph{sebevražda}. Hráč nesmí po tahu nechat vlastní skupinu bez svobod. Pokud ovšem zároveň zajme
 
soupeřovy kameny, o sebevraždu se nejedná,
 
protože takto jeho skupina nezůstane bez svobod.
 

	
 
Z toho vyplývá jeden z klíčových konceptů go. Na prázdný průsečík obklopený kameny mé barvy může soupeř zahrát pouze tehdy, když předem vyplní všechny ostatní svobody dané skupiny. Takovému průsečíku se říká \emph{oko}. Skupinu se dvěma a více očima nelze podle předchozích pravidel nikdy zajmout a řekne se o ní, že je \emph{živá}. Naopak skupina, které není možno zajistit dvě oči, je \emph{mrtvá}. Oči mohou sestávat z více průsečíků, stejně jako skupiny sestávají z více kamenů.
 

	
 
@@ -84,4 +90,87 @@ V praxi se toto elegantně realizuje tak, že hráč vezme své zajatce, vyskládá je do soupeřova území, bez posouvání hranic přerovná zbylé tvary pro snazší počítání, spočítá a výsledek oznámí soupeři.
 

	
 
Protože černý hrál první a měl tak výhodu, připočítá se bílému půltahová kompenzace nazývaná \emph{komi} v podobě 6,5 bodu. Kdo má v tuto chvíli více bodů, vyhrává partii.
 

	
 
\section{První lekce}
 
\subsection{Mrtvé oči}
 

	
 
Některé vícebodové oči se dají rozdělit na dvě. Pro některé je toto možné nevyhnutelně a soupeř tomu nemůže zabránit. Skupina s takovým velkým okem je stejně živá, jako by měla dvě oči. Pro jiné záleží, kdo je na tahu. A z dalších nelze udělat dvě oči, ani pokud táhne dotyčný hráč.
 

	
 
Na následujícím diagramu mají tři černé kameny jedinou svobodu (oko) na \emph{a}. Černý tam nemůže zahrát (sebevražda), naopak bílý může zahrát \emph{a} kdykoli a černé kameny sebrat. Tato skupina je mrtvá a na konci partie bude sebrána, aniž by bílý musel vůbec \emph{a} hrát.
 

	
 
\black{a2,b2,b1}
 
\white{a3,b3,c3,c2,c1}
 
\gobansymbols{a1}{a}
 
\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Jedno oko}\end{center}
 

	
 
Dvoubodové oko status černé skupiny nijak nemění. Pokud černý zahraje \emph{a} nebo \emph{b}, bílému stačí odpovědět na druhý z nich a černého vezme. Pokud bílý zahraje postupně \emph{a} i \emph{b}, také černého sebere. Pokud se odehraje bílý \emph{a}, černý \emph{b}, černý vezme \whitestone[1], ale jeho situace se stejně nezlepší -- bílý může opět zahrát na \whitestone[1] a zajme všech pět kamenů.
 

	
 
\begin{figure}[!htb]
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
	\cleargoban
 
	\black{a2,b2,c2,c1}
 
	\white{a3,b3,c3,d3,d2,d1}
 
	\gobansymbols{a1,b1}{a}
 
	\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Dvoubodové oko}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.49\textwidth}
 
	\white[1]{a1,b1}
 
	\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Pokračování}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
Skupina s tříbodovým okem žije nebo umírá podle toho, kdo první zahraje \emph{a}.
 

	
 
\begin{figure}[!htb]
 
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{a2,b2,c2,d2,d1}
 
		\white{a3,b3,c3,d3,e3,e2,e1}
 
		\gobansymbols{b1}{a}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Tříbodové oko}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
 
		\black[1]{b1}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Černý žije}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
 
	\white[1]{b1}
 
	\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Černý umírá}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
Čím větší a protáhlejší oko, tím snazší život. První černá skupina žije bezpodmínečně -- jakmile bílý zahraje \emph{a} nebo \emph{b}, černý odpoví na druhý z nich. U druhé rozhoduje o životě a smrti bod \emph{a}. Třetí je bezpodmínečně mrtvá.
 

	
 
\begin{figure}[!htb]
 
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{a2,b2,c2,d2,e2,e1}
 
		\white{a3,b3,c3,d3,e3,f3,f2,f1}
 
		\gobansymbols{b1,c1}{a}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Černý žije}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{a2,b3,c3,c2,d2,d1}
 
		\white{a4,b4,c4,d3,e2,e1,e4}
 
		\gobansymbols{b1}{a}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Parníková čtyřka,\\rozhoduje \emph{a}}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
	\begin{minipage}{0.32\textwidth}
 
		\cleargoban
 
		\black{a3,b3,c3,c2,c1}
 
		\white{a4,b4,c4,d4,d3,d2,d1}
 
		\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Černý je mrtvý}\end{center}
 
	\end{minipage}
 
\end{figure}
 

	
 
\subsection{Slovníček}
 
\begin{description}[align=left]
 
\item[dame]
 
\item[gote] opak sente.
 
\item[ko]
 
\item[komi]
 
\item[miai] mít k dispozici dva ekvivalentní tahy. Když soupeř zahraje jeden, hráč odpoví druhým.
 
\item[sente] hrát první, mít iniciativu. Opak \emph{gote}. V šachové terminologii \emph{tempo}.
 
\end{description}
 

	
 
\end{document}
0 comments (0 inline, 0 general)