# HG changeset patch # User Laman # Date 2021-03-14 14:20:06 # Node ID 1da7048d9a4b163df5fda95e4014cab6ccf717b9 # Parent 1058aee3dd60caf0b6ab8f9705d1939394e7153e mrtvé oči diff --git a/pravidla.tex b/pravidla.tex --- a/pravidla.tex +++ b/pravidla.tex @@ -5,6 +5,10 @@ \usepackage{polyglossia} \setdefaultlanguage[]{czech} +\usepackage{enumitem} + +\usepackage{igo} + \begin{document} \author{Tadeáš „Laman“ Berkman 2. dan} \date{2021} @@ -52,14 +56,16 @@ Hraje se na čtvercové desce 19×19 průsečíků. Alternativně též na 9×9 nebo 13×13. Partie na menších deskách jsou kratší a méně strategické. Hrají dva hráči, jeden s černými, druhý s bílými kameny. Střídají se na tahu, po jednom pokládají své kameny na volné průsečíky. Položené kameny se po desce dále nijak neposunují. Začíná černý. \subsection{Skupiny, svobody} -Několik kamenů stejné barvy spolu tvoří \emph{skupinu}, pokud spolu těsně sousedí. Z každého lze tedy přejít na -libovolný jiný kroky svisle a~vodorovně +Několik kamenů stejné barvy spolu tvoří \emph{skupinu}, pokud spolu těsně sousedí. Z každého lze tedy přejít na +libovolný jiný kroky svisle a~vodorovně po kamenech vlastní barvy. Prázdný průsečík sousedící se skupinou se nazývá \emph{svoboda skupiny}. Pokud hráč svým tahem odejme skupině poslední svobodu, odstraní tuto skupinu z desky a nechá si kameny jako \emph{zajatce}. Na konci partie se mu přičtou ke skóre. \subsection{Oči; život a smrt} -Při volbě tahu nás omezují dva zákazy. Prvním z nich je \emph{sebevražda}. Hráč nesmí po tahu nechat vlastní skupinu bez svobod. Pokud ovšem zároveň zajme soupeřovy kameny, o sebevraždu se nejedná, protože takto jeho skupina nezůstane bez svobod. +Při volbě tahu nás omezují dva zákazy. Prvním z nich je \emph{sebevražda}. Hráč nesmí po tahu nechat vlastní skupinu bez svobod. Pokud ovšem zároveň zajme +soupeřovy kameny, o sebevraždu se nejedná, +protože takto jeho skupina nezůstane bez svobod. Z toho vyplývá jeden z klíčových konceptů go. Na prázdný průsečík obklopený kameny mé barvy může soupeř zahrát pouze tehdy, když předem vyplní všechny ostatní svobody dané skupiny. Takovému průsečíku se říká \emph{oko}. Skupinu se dvěma a více očima nelze podle předchozích pravidel nikdy zajmout a řekne se o ní, že je \emph{živá}. Naopak skupina, které není možno zajistit dvě oči, je \emph{mrtvá}. Oči mohou sestávat z více průsečíků, stejně jako skupiny sestávají z více kamenů. @@ -84,4 +90,87 @@ V praxi se toto elegantně realizuje tak, že hráč vezme své zajatce, vyskládá je do soupeřova území, bez posouvání hranic přerovná zbylé tvary pro snazší počítání, spočítá a výsledek oznámí soupeři. Protože černý hrál první a měl tak výhodu, připočítá se bílému půltahová kompenzace nazývaná \emph{komi} v podobě 6,5 bodu. Kdo má v tuto chvíli více bodů, vyhrává partii. +\section{První lekce} +\subsection{Mrtvé oči} + +Některé vícebodové oči se dají rozdělit na dvě. Pro některé je toto možné nevyhnutelně a soupeř tomu nemůže zabránit. Skupina s takovým velkým okem je stejně živá, jako by měla dvě oči. Pro jiné záleží, kdo je na tahu. A z dalších nelze udělat dvě oči, ani pokud táhne dotyčný hráč. + +Na následujícím diagramu mají tři černé kameny jedinou svobodu (oko) na \emph{a}. Černý tam nemůže zahrát (sebevražda), naopak bílý může zahrát \emph{a} kdykoli a černé kameny sebrat. Tato skupina je mrtvá a na konci partie bude sebrána, aniž by bílý musel vůbec \emph{a} hrát. + +\black{a2,b2,b1} +\white{a3,b3,c3,c2,c1} +\gobansymbols{a1}{a} +\begin{center}\shortstack{\showgoban\\Jedno oko}\end{center} + +Dvoubodové oko status černé skupiny nijak nemění. Pokud černý zahraje \emph{a} nebo \emph{b}, bílému stačí odpovědět na druhý z nich a černého vezme. Pokud bílý zahraje postupně \emph{a} i \emph{b}, také černého sebere. Pokud se odehraje bílý \emph{a}, černý \emph{b}, černý vezme \whitestone[1], ale jeho situace se stejně nezlepší -- bílý může opět zahrát na \whitestone[1] a zajme všech pět kamenů. + +\begin{figure}[!htb] + \begin{minipage}{0.49\textwidth} + \cleargoban + \black{a2,b2,c2,c1} + \white{a3,b3,c3,d3,d2,d1} + \gobansymbols{a1,b1}{a} + \begin{center}\shortstack{\showgoban\\Dvoubodové oko}\end{center} + \end{minipage} + \begin{minipage}{0.49\textwidth} + \white[1]{a1,b1} + \begin{center}\shortstack{\showgoban\\Pokračování}\end{center} + \end{minipage} +\end{figure} + +Skupina s tříbodovým okem žije nebo umírá podle toho, kdo první zahraje \emph{a}. + +\begin{figure}[!htb] + \begin{minipage}{0.32\textwidth} + \cleargoban + \black{a2,b2,c2,d2,d1} + \white{a3,b3,c3,d3,e3,e2,e1} + \gobansymbols{b1}{a} + \begin{center}\shortstack{\showgoban\\Tříbodové oko}\end{center} + \end{minipage} + \begin{minipage}{0.32\textwidth} + \black[1]{b1} + \begin{center}\shortstack{\showgoban\\Černý žije}\end{center} + \end{minipage} + \begin{minipage}{0.32\textwidth} + \white[1]{b1} + \begin{center}\shortstack{\showgoban\\Černý umírá}\end{center} + \end{minipage} +\end{figure} + +Čím větší a protáhlejší oko, tím snazší život. První černá skupina žije bezpodmínečně -- jakmile bílý zahraje \emph{a} nebo \emph{b}, černý odpoví na druhý z nich. U druhé rozhoduje o životě a smrti bod \emph{a}. Třetí je bezpodmínečně mrtvá. + +\begin{figure}[!htb] + \begin{minipage}{0.32\textwidth} + \cleargoban + \black{a2,b2,c2,d2,e2,e1} + \white{a3,b3,c3,d3,e3,f3,f2,f1} + \gobansymbols{b1,c1}{a} + \begin{center}\shortstack{\showgoban\\Černý žije}\end{center} + \end{minipage} + \begin{minipage}{0.32\textwidth} + \cleargoban + \black{a2,b3,c3,c2,d2,d1} + \white{a4,b4,c4,d3,e2,e1,e4} + \gobansymbols{b1}{a} + \begin{center}\shortstack{\showgoban\\Parníková čtyřka,\\rozhoduje \emph{a}}\end{center} + \end{minipage} + \begin{minipage}{0.32\textwidth} + \cleargoban + \black{a3,b3,c3,c2,c1} + \white{a4,b4,c4,d4,d3,d2,d1} + \begin{center}\shortstack{\showgoban\\Černý je mrtvý}\end{center} + \end{minipage} +\end{figure} + +\subsection{Slovníček} +\begin{description}[align=left] +\item[dame] +\item[gote] opak sente. +\item[ko] +\item[komi] +\item[miai] mít k dispozici dva ekvivalentní tahy. Když soupeř zahraje jeden, hráč odpoví druhým. +\item[sente] hrát první, mít iniciativu. Opak \emph{gote}. V šachové terminologii \emph{tempo}. +\end{description} + \end{document}