Files
@ 6a294282749d
Branch filter:
Location: Go-almanach/pravidla.tex - annotation
6a294282749d
4.0 KiB
text/x-tex
pravidla
9f8b11144430 9f8b11144430 6a294282749d 6a294282749d 6a294282749d 6a294282749d 9f8b11144430 9f8b11144430 2fdc1e7a1ec5 2fdc1e7a1ec5 9f8b11144430 6a294282749d 9f8b11144430 9f8b11144430 9f8b11144430 9f8b11144430 6a294282749d 6a294282749d 9f8b11144430 9f8b11144430 9f8b11144430 9f8b11144430 9f8b11144430 2fdc1e7a1ec5 9f8b11144430 6a294282749d 9f8b11144430 9f8b11144430 9f8b11144430 9f8b11144430 9f8b11144430 2fdc1e7a1ec5 2fdc1e7a1ec5 2fdc1e7a1ec5 2fdc1e7a1ec5 2fdc1e7a1ec5 2fdc1e7a1ec5 2fdc1e7a1ec5 2fdc1e7a1ec5 2fdc1e7a1ec5 2fdc1e7a1ec5 9f8b11144430 6a294282749d 6a294282749d 6a294282749d 6a294282749d 6a294282749d 6a294282749d 6a294282749d 6a294282749d 6a294282749d 6a294282749d 6a294282749d 6a294282749d 6a294282749d 6a294282749d 6a294282749d 6a294282749d 6a294282749d 6a294282749d 6a294282749d 6a294282749d 6a294282749d 6a294282749d 6a294282749d 6a294282749d 6a294282749d 6a294282749d 6a294282749d 6a294282749d 6a294282749d 6a294282749d 9f8b11144430 | \documentclass[a5paper]{book}
\usepackage[a5paper]{geometry}
%\usepackage[utf8]{inputenc}
\usepackage{polyglossia}
\setdefaultlanguage[]{czech}
\begin{document}
\author{Tadeáš „Laman“ Berkman 2. dan}
\date{2021}
\chapter{Pravidla a první lekce}
\paragraph{Pravidla}
\begin{enumerate}
\item Základní mechanismy
\item Skupiny, svobody
\item Oči; život a smrt
\item Ko
\item Konec hry a počítání skóre
\item Seki
\end{enumerate}
\paragraph{První lekce}
\begin{enumerate}
\item Mrtvé oči
\item Strategie
\item Dobré tvary
\item Špatné tvary
\item Základní tesudži
\item Úlohy k procvičení
\item Slovníček
\item Odkazy
\end{enumerate}
\paragraph{Druhá lekce}
\begin{enumerate}
\item Varianty (rengo, jednobarevné a slepé go)
\item Etiketa (fráze, zdvořilý trojúhelník, vzdávání)
\item Pravidla turnajové partie (hodiny a časové systémy, slušné chování, řešení sporů)
\item Třídy a rating
\end{enumerate}
Pravidla go jsou velice jednoduchá a dají se pochopit za krátkou chvíli. Přesto dávají povstat nesmírně hluboké a bohaté hře. V~následující kapitole si přiblížíme, jak s go začít.
Existuje více kodifikovaných verzí pravidel, lišících se v drobných nuancích. Následují \emph{česká pravidla}, upravená varianta \emph{japonských pravidel}.
\section{Pravidla}
\subsection{Základní mechanismy}
Hraje se na čtvercové desce 19×19 průsečíků. Alternativně též na 9×9 nebo 13×13. Partie na menších deskách jsou kratší a méně strategické.
Hrají dva hráči, jeden s černými, druhý s bílými kameny. Střídají se na tahu, po jednom pokládají své kameny na volné průsečíky. Položené kameny se po desce dále nijak neposunují. Začíná černý.
\subsection{Skupiny, svobody}
Několik kamenů stejné barvy spolu tvoří \emph{skupinu}, pokud spolu těsně sousedí. Z každého lze tedy přejít na
libovolný jiný kroky svisle a vodorovně
po kamenech vlastní barvy.
Prázdný průsečík sousedící se skupinou se nazývá \emph{svoboda skupiny}. Pokud hráč svým tahem odejme skupině poslední svobodu, odstraní tuto skupinu z desky a nechá si kameny jako \emph{zajatce}. Na konci partie se mu přičtou ke skóre.
\subsection{Oči; život a smrt}
Při volbě tahu nás omezují dva zákazy. Prvním z nich je \emph{sebevražda}. Hráč nesmí po tahu nechat vlastní skupinu bez svobod. Pokud ovšem zároveň zajme
soupeřovy kameny, o sebevraždu se nejedná,
protože takto jeho skupina nezůstane bez svobod.
Z toho vyplývá jeden z klíčových konceptů go. Na prázdný průsečík obklopený kameny mé barvy může soupeř zahrát pouze tehdy, když předem vyplní všechny ostatní svobody dané skupiny. Takovému průsečíku se říká \emph{oko}. Skupinu se dvěma a více očima nelze podle předchozích pravidel nikdy zajmout a řekne se o ní, že je \emph{živá}. Naopak skupina, které není možno zajistit dvě oči, je \emph{mrtvá}. Oči sestávající z více než jednoho průsečíku fungují stejně dobře.
\subsection[Ko]{Ko\footnote{Správně japonsky \emph{kó}, česky běžně \emph{ko}.}}
Není obtížné dojít k pozici, kde vezmeme kámen, soupeř nás vezme nazpět, my zase vezmeme jeho atd. v nekonečném cyklu. Proto existuje pravidlo \emph{ko}, zapovídající hráči zopakovat pozici na desce těsně před soupeřovým tahem.
Tím, že musí zahrát jinam, umožňuje soupeři zaplnit ko a ukončit opakování. Nicméně při vhodné volbě tento tah funguje jako \emph{ko hrozba} a soupeř je nucen na něj odpovědět (víc, než zaplnit ko). Pak následuje typická posloupnost ko hrozba, odpověď, vybrání ko, hrozba, odpověď, vybrání, … dokud nepřijde hrozba bodově menší než ko. Tehdy hráč na tahu vyhrál ko, ukončí ho a druhý si vezme kompenzaci v podobě nezodpovězené ko hrozby.
Tato podoba ko nezabraňuje všem cyklům. Vzácně se může objevit \emph{trojité ko}. Taková partie končí remízou. Jiné varianty pravidel řeší i trojité ko.
\end{document}
|