diff --git a/pravidla.tex b/pravidla.tex --- a/pravidla.tex +++ b/pravidla.tex @@ -497,6 +497,7 @@ Japonské hendikepy (všechny desky z pohledu černého): \begin{center}\shortstack{\showfullgoban\\9}\end{center} \end{minipage} \end{figure} +\igofontsize{10} \paragraph{Reverzní komi} Šance v go se dají upravit také změnou komi. Nejnižší je „jednohendikep“ či hra „bez komi“, kdy bílý dostává místo komi 6,5 pouze půl bodu. Černému se tak zachovává výhoda prvního tahu. Stejně tak v běžných hendikepech se komi redukuje na půlbod. @@ -528,7 +529,60 @@ Když hráči před rovnou partií rozhodují, kdo bude hrát černými a~kdo bílými, provedou \emph{nigiri}. Jeden hráč -- ten silnější, starší nebo váženější -- vezme do ruky hrst bílých kamenů. Druhý hádá, zda jich je lichý nebo sudý počet -- položí na desku jeden nebo dva černé kameny. První rozloží své nabrané kameny a přepočítá, zda černý uhodl, či ne. Pokud hádal správně, nechává si do partie černé kameny. V opačném případě si hráči barvy prohodí. \subsection{Etiketa} + +\paragraph{Fráze} Na začátku partie si oba hráči vzájemně popřejí „Pěknou hru.“. Když dohrají, končí frází „Díky za hru.“. Poté často následuje rozbor partie, který zpravidla vede silnější hráč nebo vítěz. Hráči při něm projdou klíčové momenty partie a ujasní si své hodnocení situací a tahů. + +Nakonec uklidí kameny z desky a okolí zpět do dóz. + +\paragraph{První tah} +První tah se hraje do „zdvořilého trojúhelníku“ v pravém horním rohu desky. Tento zvyk pochází ze starého Japonska, kde by obvyklá odpověď následovala do levého horního rohu. + +Když si představíme soupeře sedícího u horní strany desky a hrajícího pravou rukou, levý horní roh je pro něj nejpohodlněji přístupný. Tahem doprava nahoru mu tak zdvořile umožníme zahájit partii tahem, který se mu bude příjemně hrát. + +\cleargoban +\gobansymbol{t19,s18,t18,r17,s17,t17,q16,r16,s16,t16,p15,q15,r15,s15,t15,o14,p14,q14,r14,s14,t14,n13,o13,p13,q13,r13,s13,t13,m12,n12,o12,p12,q12,r12,s12,t12,l11,m11,n11,o11,p11,q11,r11,s11,t11,k10,l10,m10,n10,o10,p10,q10,r10,s10,t10}{x} +\begin{center}\shortstack{\showfullgoban\\Zdvořilý trojúhelník pro první tah}\end{center} + \subsection{Pravidla turnajové partie} + \subsection{Třídy a rating} +Go používá systém tříd kjú a dan, který v osmnáctém století zavedl Honinbó Dósaku a později ho převzala také bojová umění. Nový hráč začíná zpravidla na 20. kjú, na základě turnajových výsledků získává (a někdy též ztrácí) třídy, dokud se nedostane k 1. kjú. Pak následují mistrovské třídy, počínaje 1. danem, až po 7. dan. V moderním go se oddělily ještě profesionální třídy, pro hráče, kteří obdrží certifikaci od některé z profesionálních asociací. Těm se pak otevírá další postup od 1. profesionálního danu po 9. profesionální dan. + +Pro amatérské třídy přibližně platí, že sousední třídy jsou od sebe jeden hendikep. Čili pro vyrovnanou partii spolu hráči použijí tolik hendikepů, kolik je jejich rozdíl tříd. + +Evropské třídy jsou podloženy ratingem, vycházejícím z šachového ELO ratingu. Pro každou turnajovou partii se podle ratingu odhadne, jakou šanci měl hráč na výhru a podle této pravděpodobnosti v kombinaci s výsledkem získává (či ztrácí) větší nebo menší obnos ratingových bodů. + +České třídy se vážou na vývoj hráčova ratingu. Přesná pravidla v různých zemích se liší. +\medskip + +\begin{tabular}{r|*8{c}} + \multicolumn{9}{l}{\emph{Nováček} →} \\ + rating & 100 & 200 & 300 & 400 & 500 & 600 & 700 & 800 \\ + třída & 20k & 19k & 18k & 17k & 16k & 15k & 14k & 13k +\end{tabular} +\medskip + +\begin{tabular}{r|*7{c}} + rating & 900 & 1000 & 1100 & 1200 & 1300 & 1400 & 1500 \\ + třída & 12k & 11k & 10k & 9k & 8k & 7k & 6k +\end{tabular} +\medskip + +\begin{tabular}{r|*7{c}} + rating & 1600 & 1700 & 1800 & 1900 & 2000 & 2100 & 2200 \\ + třída & 5k & 4k & 3k & 2k & 1k & 1d & 2d +\end{tabular} +\medskip + +\begin{tabular}{r|*7{c}} + rating & 2300 & 2400 & 2500 & 2600 & 2700 & & \\ + třída & 3d & 4d & 5d & 6d & 7d & 1p & 2p +\end{tabular} +\medskip + +\begin{tabular}{r|*7{c}} + \multicolumn{8}{r}{→ \emph{Mistr}} \\ + třída & 3p & 4p & 5p & 6p & 7p & 8p & 9p +\end{tabular} \end{document}