diff --git a/pravidla.tex b/pravidla.tex --- a/pravidla.tex +++ b/pravidla.tex @@ -57,12 +57,11 @@ Hraje se na čtvercové desce 19×19 průsečíků. Alternativně též na 9×9 nebo 13×13. Partie na menších deskách jsou kratší a méně strategické. Hrají dva hráči, jeden s černými, druhý s bílými kameny. Střídají se na tahu, po jednom pokládají své kameny na volné průsečíky. Položené kameny se po desce dále nijak neposunují. Začíná černý. \subsection{Skupiny, svobody} -% ale běžně používáme skupinu v širším významu -Několik kamenů stejné barvy tvoří \emph{skupinu}, pokud spolu těsně sousedí. Z každého lze tedy přejít na +Několik kamenů stejné barvy tvoří \emph{řetěz}, pokud spolu těsně sousedí. Z každého lze tedy přejít na libovolný jiný kroky svisle a~vodorovně -po kamenech vlastní barvy. +po kamenech vlastní barvy. Častějším pojmem je \emph{skupina}, která se ale používá pro kameny logicky související, ne nutně pevně spojené. -Prázdný průsečík sousedící se skupinou se nazývá \emph{svoboda skupiny}. Pokud hráč svým tahem odejme skupině poslední svobodu, odstraní tuto skupinu z desky a nechá si kameny jako \emph{zajatce}. Na konci partie se mu přičtou ke skóre. +Prázdný průsečík sousedící s řetězem se nazývá \emph{svoboda}. Kameny s poslední svobodou jsou v \emph{atari}. Pokud hráč svým tahem odejme soupeřovým kamenům poslední svobodu, odstraní tento řetěz z desky a nechá si kameny jako \emph{zajatce}. Na konci partie se mu přičtou ke skóre. \cleargoban \black{e1,e2,e3,f3} @@ -440,6 +439,6 @@ První dva diagramy zobrazují jednu běžnou situaci. Dalším tahem černý sebere tři bílé kameny. Třetí diagram je o linku výš, ale s trochou opatrnosti dokáže černý bílého taky nevyhnutelně zajmout. \subsection{Nigiri} Když hráči před rovnou partií rozhodují, kdo bude hrát černými a~kdo bílými, provedou \emph{nigiri}. Jeden hráč -- ten silnější, starší nebo váženější -- vezme do ruky hrst bílých kamenů. Druhý hádá, zda jich je lichý nebo sudý počet -- položí na desku jeden nebo dva černé kameny. První rozloží své nabrané kameny a přepočítá, zda černý uhodl, či ne. -Pokud hádal správně, nechává si do partie černé kameny a začíná. V opačném případě si hráči barvy prohodí. +Pokud hádal správně, nechává si do partie černé kameny. V opačném případě si hráči barvy prohodí. \end{document}